Salg av julegavekort som skal hjelpe nordmenn øker

Lenge har Røde Kors slitt med å selge gavekort som skal hjelpe folk innenfor landegrensene. Nå ser det ut til å ha snudd.

Aud Kristiansen og Solveig Reitan

GI BORT EN BESØKSVENN: Aud Kristiansen gleder seg over noen timer med besøksvennen Solveig Reitan.

Foto: Marius Tvinnereim / Røde Kors

Gavekortene til et godt formål finnes i et rikt utvalg.

Det kan være å gi bort en geit, rent vann eller skolemateriell til barn i krigsrammede land.

Men i år er det en ny trend innen veledighetsgavene: Gavekort på aktiviteter og hjelp til folk og familier i Norge er noe av det som har økt mest, ifølge Røde Kors.

Besøksgaver

– Vi har tidligere hatt vanskelig for å selge gavekort som går til støtte i Norge. Men etter at blant annet ensomhet blant eldre har fått mer fokus, har dette engasjert nordmenn, sier Nina Elisabeth Larsen, markedssjef i Røde Kors.

NRK fortalte tidligere i desember om Aud Kristiansen som nå endelig får besøksvenn etter at hun sto frem som ensom.

Etter at Auds historie ble kjent opplevde Røde Kors en stor pågang av frivillige. Over 4.500 registrerte seg som besøksvenn på bare en uke.

– Vi har hatt stor økning i julegavekort som går ut på å gi bort besøk, og lignende aktiviteter, sier Truls Brekke i Røde Kors.

Selger mer veldedighet på nett

I nettbutikken til Røde Kors kan man nemlig kjøpe gavekort på besøk til en som trenger en å prate med. De tilbyr også gavekort på besøksvenn med hund. Beløpet på gavekortet går blant annet til kursing av besøksvenner, forteller Brekke.

– Selv om det er en stor økning i salg av gavekort til hjelp i Norge, ser vi at de mest populære gavekortene er fremdeles nødhjelpspakker, og tilbud til barn i krig.

I Røde Kors har omsetningen i nettbutikken økt med tolv prosent sammenliknet med i fjor. Gavekort som har fokus på barn og ungdom i Norge har også økt i popularitet, kan Larsen fortelle.

– Både telefontjenesten for barn og unge som trenger noen å prate med, og ferietilbudet vårt til barn som ellers ikke har mulighet til å dra på ferie, har engasjert.

Nina Elisabeth Larsen, Røde Kors

Markedssjef i Røde Kors, Nina Elisabeth Larsen.

Utsolgt for symbolsk smykke

Kirkens Nødhjelp arbeider ikke i Norge, men opplever stor interesse og godt salg av internasjonale symbolske gaver.

– Smykket «mammahjertet» har vært så populære at vi ble utsolgt, sier Ragnhild Toyomasu, markedssjef i Kirkens Nødhjelp.

Deler av beløpet på de håndlagde smykkene går til Kirkens nødhjelps internasjonale arbeid, blant annet trygge fødsler og rent vann.

Hun opplever at det er veldig mange unge mennesker som engasjerer seg.

– Jeg tror mange nordmenn kjenner på at de har det de trenger, og er i en komfortabel økonomisk situasjon. Da tenker man gjerne på hva man kan gjøre for andre, sier Toyomasu.

Ragnhild Toyomasu i Kirkens nødhjelp

INTERNASJONAL VELDEDIGHET: Ragnhild Toyomasu, markedssjef i Kirkens Nødhjelp. Her på besøk på et jobbskapningsprosjekt for kvinner i Moshi, Tanzania.

Foto: privat