Hopp til innhold

Gikk til rettssak med lånte penger

Rune Lindbæk måtte låne penger av sin mor for å kunne finansiere rettssaken mot Röyksopp og vil neppe være i stand til å betale eventuelle saksomkostninger.

Rune Lindbæk og advokat Marius Aarum Øvrebø-Engemoen

KREVER 35 PROSENT: Rune Lindbæk og hans advokat Marius Aarum Øvrebø-Engemoen tilbakeviser påstandene fra Röyksopps Torbjørn Brundtland om at han komponerte «Lift» alene.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Det kom frem under prosedyren i Röyksopp-rettssaken torsdag. Der ba advokaten hans om at saksøkeren slipper å betale saksomkostninger dersom han skulle gå på et nederlag i retten. Bakgrunnen er de store dimensjonene og kostnadene rettssaken har fått.

Krangler om låter fra 1997 og 2001

– Lindbæk har ikke spesielt god økonomi og måtte låne penger av sin mor for å kunne føre saken for retten. Han kunne heller ikke forutse omfanget da han lanserte sine krav, sa hans advokat, Marius Aarum Øvrebø-Engemoen, i Bergen tingrett torsdag.

I dag avsluttes rettssaken mellom elektronikamusikerne Rune Lindbæk og den svært suksessfulle duoen Röyksopp i Bergen tingrett.

I fire dager har de tidligere kameratene kranglet om rettighetene til Drum Island-låten «Lift» fra 1997 og «A Higher Place» fra Röyksopp-albumet «Melody A.M.» fra 2001.

LES OGSÅ: – Jeg gjør det ikke for pengene | Full krig om «Melody A.M.»

– Forsettlig eller grovt uaktsomt

– Hvert eneste eksemplar av «Melody A.M.» er en krenkelse av Rune Lindbæks rettigheter, hevdet Lindbæks advokat, Marius Aarum Øvrebø-Engemoen under sin sluttprosedyre i retten torsdag.

– Krenkelsen har skjedd forsettlig eller grovt uaktsomt, sa advokaten, får han la ned påstand om oppreisningserstatning på 34.000 kroner, samt 35 prosent eierandel i «A Higher Place», noe som i så fall vil gi grunnlag for erstatning for tapte royalties, dog kun fra 2009 på grunn av foreldelsesfristen.

Lindbæk hevder låten bygger på «Lift», som han i TONO-registeret har 50 prosent eierandel i, og han krever derfor en tredel av rettighetene og inntektene.

– Det å bli kreditert som låtskriver og få anerkjennelse betyr veldig mye. Disse interessene er viktigere enn økonomisk erstatning, sa advokaten.

LES OGSÅ: – Svært sjelden å se slike rettssaker

Brundtland: – Hadde låten ferdig i hodet

Röyksopp mener derimot at Torbjørn Brundland skrev «Lift» alene og har gått til motsøksmål for å få Lindbæk fjernet som rettighetshaver på verket.

Brundtland sa i sin forklaring at han hadde melodien ferdig i hodet da han kom i studio og satte seg ned for å programmere den, men hevder han ga Lindbæk 50 prosent av låten fordi han følte seg truet.

– Det er bare vås. Man kan ikke ha et godt samarbeid, slik vi hadde, hvis den ene parten er redd for den andre, sa Lindbæk i retten tirsdag, ifølge Dagbladet.

– Har krav på tilvirkerrettigheter

Rune Lindbæk og hans advokat mener uansett det ikke holder som argument at Brundtland hevder å ha hatt låten ferdig i hodet.

– Et verk skapes ikke i hodet, det lages i maskinene når det får sin form. Brundtland tastet inn låten selv, men selv ikke de saksøkte betviler at Lindbæk kan gi råd og innspill, sa advokat Øvrebø-Engemoen.

– Lindbæk var også en av to drev studioet der «Lift» ble spilt inn. Ettersom studioet tok den økonomiske risikoen, har de krav på tilvirkerrettigheter, sa advokaten.

Torbjørn Brundtland avviser dette fullstendig overfor NRK.no.

– Hvis det blir tilfellet, vil det endre måten man driver musikkproduksjon på i hele landet, sier Röyksopp-stjernen.

Svein Berge og Torbjørn Brundtland i Bergen tingrett

LÆRTE RETTEN ELEKTRONIKA: Svein Berge og Torbjørn Brundtland spilte live i retten tirsdag for å gi dommeren et innblikk i elektronikasjangeren og hvordan musikken skapes.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Ga retten kurs i elektronika

Elektronikasjangeren har vist seg å være en utfordring for tingretten, og partene har brukt lang tid på å forklare hvordan elektronikamusikk blir komponert, noe som blant annet involverer sampling og programmering.

Röyksopp har blant annet fremført musikk live i rettssalen for å vise hvordan de jobber.

Lindbæks advokat legger heller ikke skjul på at det er er dette som gjør det vanskelig å trekke ut elementer av et verk og bruke det i et annet, uten at det blir kluss med rettighetene.

– Hadde Lindbæk spilt gitar i et band, hadde det vært enkelt å ta ut hans bidrag fra låten, sa Øvrebø-Engemoen i prosedyren.

Rettssaken fortsetter etter lunsj med prosedyre fra Röyksopps advokat, Harald Bjelke jr.

LES OGSÅ: Ser fram til å løse notefloken