NRK Meny
Normal

Elbil-boom etter bompengeøkning

Antall elbiler som parkerer i to av Bergen største parkeringsanlegg har føket i været den siste måneden. Her er forklaringen.

Elbiler i Bygarasjen i Bergen

TETT I TETT: Bygarasjen i Bergen er et populært sted å sette fra seg elbiler. I februar spratt antallet elbil-parkeringer i været etter at byrådet innførte tidsdifferensierte bompenger. Det kan ha flere årsaker.

Foto: Anette Kronstad Sørheim / NRK

1. februar i år økte byrådet bompengene i Bergen med 80 prosent over natten. Det endret bergensernes reisevaner mer enn noen hadde forestilt seg.

Nylig kunne NRK røpe resultatet av fire uker med køprising: Fire tusen bergensere nå lar bilen stå hver dag. Byrådet har allerede oppnådd ønsket effekt, nemlig mindre køer og bedre byluft.

Men tidsdifferensierte bompenger har også skapt andre endringer.

Køprising Fjøsangerveien

FÆRRE BILER: Etter at Bergen innførte tidsdifferensierte bompenger har 11.458 færre bilister passert gjennom bomringen, en nedgang på syv prosent for februar måned.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

LES OGSÅ: Fikk parkerings-faktura på 1 krone

Kraftig elbil-vekst

I løpet av februar parkerte 21.643 elbilister i Bygarasjen, Bergens største parkeringshus. Dette er 7659 flere elbiler enn i samme måned i fjor (2015-tall i parentes):

Bygarasjen

  • Januar 2016 19.960 elbiler (13.559)
  • Februar 2016 21.643 elbiler (13.984)

Klostergarasjen

  • Januar 2016 4114 elbiler (74)
  • Februar 2016 4410 elbiler (173)

P-vekst også for andre biltyper

Det er ikke bare p-vekst for elbiler. Både Bygarasjen og Klostergarasjen hadde februarvekst totalt sett (2015-tall i parentes):

Bygarasjen

  • Januar 2016 95.435 biler totalt (85.000)
  • Februar 2016 98.688 biler totalt (88.742)

Klostergarasjen

  • Januar 2016 52.978 biler totalt (52.236)
  • Februar 2016 54.964 biler totalt (48.299)
Køprising grafikk

FÆRRE BOMPASSERINGER: Her ser du bomtallene før og etter at køprisingen i Bergen ble innført.

Foto: NRK

Nye bedrifter i sentrum

Flere velger å kjøre elbil til byen for å slippe bompenger. Men det kan også være andre årsaker.

– Vi ser at prisene våre gjør at vi tiltrekker oss elbiler. Før nyttår sto alle elbilene gratis hos oss, som var en særordning i Norge. Nå har vi et tak på 600 kroner som fortsatt er en god ordning, sier daglig leder Bjørg Hatlem i Bergen Parkering AS til NRK.

Hun legger til at flytting av store selskaper til sentrum, eksempelvis Vegvesenet, hotell Scandic Ørnen og åpningen av badeanlegget Ado, har ført til økt p-trafikk.

– Området rundt Bygarasjen er i aktiv utvikling av næringer som tilfører kunder, sier Hatlem.

LES OGSÅ: – Vi sitter med «dritten» her i Arna

ado arena

POPULÆRT BASSENG: Bergen kommune har et mål om at 200.000 badegjester årlig skal besøke Ado Arena på Nygårdstangen. Dette gir kroner i kassen også til Bergen Parkering.

Foto: NRK

Parkerer til andre tider

P-selskapet har merket seg at mange bilister parkerer til andre tider, som har å gjøre med at det nå er 4,5 timer i døgnet på hverdager der det koster hele 45 kroner per passering gjennom bomringen i Bergen sentrum.

  • Høyeste sats for personbil gjelder mellom klokken 06.30-09.00 og 14.30-16.30 mandag-fredag.
  • Resten av døgnet og i helgen ble det seks kroner billigere enn før, altså 19 kroner for personbil hvis man har rabattavtale.

I januar 2016 gjennomførte Bergen kommune datokjøring på dagene 6.–8. januar og 11.–12. januar. For Bergen Parkering var konsekvensen 20–35 prosent færre parkeringer i de to anleggene sammenliknet med tilsvarende dager uten datokjøring.

Siste video

Da Tony Martin syklet opp Fløyen grep politiet inn mot en tilskuer som kom for nærme.
Vi flyttet studioet vårt ned til sentrum i anledning sykkel-VM
Opp mot 15.000 publikummere fant veien til Fløyen i Bergen under dagens temporitt.