Køtiden inn til Bergen halvert etter økte bompriser i rushtiden Køene på innfartsårene er kraftig kuttet og antallet biler redusert i rushtiden etter at bompengesatsene økte fra 25 til 45 kroner. Men næringstransporten kjører som før. Av Simen Sundfjord Otterlei
Elbilforeininga åtvarar Bergen kommune Byråden i Bergen vil ikkje avvisa at elbilistane må betala for dei fallande bompengeinntektene i byen. Norsk elbilforeining åtvarar mot å fjerna elbilgoda. Av Even Norheim Johansen
El-biler og rushtidsavgift gir rekordstort inntektstap Bergen bompengeselskap har hittil i år tjent 24,2 millioner kr mindre enn ventet etter at rushtidsavgiften ble innført. Enorm og uventet økning i antall elbiler er en av de viktigste årsakene. Av Stine Mari Velsvik
– Elbilboomen setter veiprosjekter i fare Nå skjer hver tiende bompassering i Bergen med elbil. Det bidrar til en inntektssvikt i millionklassen som ifølge Vegvesenet betyr kutt i samferdselsinvesteringene. Av Simen Sundfjord Otterlei
Køprisings-effekten fortsetter: – Køene er langt på vei borte Byråden jubler over at trafikknedgangen har stabilisert seg. Vegvesenet kaller trafikksituasjonen i Bergen vesentlig forbedret etter at bompengene økte i rushtiden. Av Simen Sundfjord Otterlei
Ni tusen biler kjører «gratisveien» daglig – i går forsvant rekkverket Ti meter betongrekkverk veltet rett av Hardangerveien. Nå er de smale Grimesvingene blitt enda smalere. – Det ser ikke bra ut, sier nabo. Av Simen Sundfjord Otterlei
Bergenserne betaler mindre i bompenger Bompengene føk i været – men bomselskapet tjener mindre penger. Flere elbiler og færre passeringer i rushet får skylden. Av Simen Sundfjord Otterlei
Halvparten er positive til køprising Kvinner som bor i Bergen sentrum er mest positive til køprisingen. Gjett hvem som er minst fornøyde med økte bompenger. Av Eivind Pettersen
Vil ha 225 kroner i bompenger: – Gir store begrensninger for folk Både by- og fylkespolitikerne vil la bergenserne betale 225 kroner i bompenger på dager med dårlig luft. Terje Søviknes (Frp) raser. – Rørende at han engasjerer seg sånn for de fattige i akkurat denne saken, svarer MDG. Av Tom Arne Moe, Sølve Rydland og Simen Sundfjord Otterlei