– Trafikketaten burde sørge for at minstebeløp ikke ender med faktura, sier Mathias Davidsen.
Nå får han støtte fra Forbrukerrådet i Hordaland.
– Håpløst at man sender ut faktura på én krone. Dette burde man gjøre på en mer fornuftig måte, synes regiondirektør Pia Kleppe Marken.
Slo av én krone
Tirsdag lot Davidsen bilen sin stå parkert på en kommunal parkeringsplass på Danmarks plass i Bergen i ni minutter fra klokken 15.51 til 16.00. To dager senere fikk han mail fra Trafikketaten i Bergen kommune hvor det sto:
«Å etterskuddsbetale: 1,00 krone».
Her er regnestykket:
- Pris for parkering i ni minutter: 1,30 kr
- Merverdiavgift 0,32 kr
- Totalbeløp 1,62 kr
- Avrunding til nærmeste krone: 2,00 kr
- Tilgode 1,00 kr
- Å betale: 1,00 kr
Halvert fra to kroner
Trafikketaten sendte bilisten også en SMS. Der ble Davidsen informert om at betalingen på parkeringsappen «P i Bergen» som han brukte dagen i forveien hadde blitt avvist. Årsaken var at kortet Davidsen hadde lagt inn hadde utløpt.
– Parkering gjennom app er relativt nytt og vi har ikke mottatt mange klager. P-selskapet har krav på å få betalt, men å kreve inn så små beløp må koste mer enn det smaker. Selskapet burde heller gi forbrukeren beskjed om at kortet var gått ut, sier Kleppe Marken i Forbrukerrådet.
LES OGSÅ:
– Har ingen beløpsgrense
Avdelingsleder Arvid Heggestad ved Trafikketaten opplyser at faktura blir sendt ut automatisk, men sier på generell basis at mobilapplikasjoner og ny teknologi kan ha innkjøringsfeil.
– Der ser jo dumt ut å få faktura på én krone, det ser jeg. Vi har ikke satt noen beløpsgrense, og da spiller det ingen rolle om det er én eller 100 kroner. Å sende ut faktura per e-post koster oss ingen ting, sier Heggestad til NRK.
– Burde ikke kunden ha fått varsel om at kortet var utgått i forkant, så hadde man spart seg dette?
– Appen vår er nå videreutviklet og vi har skjønt at dette må inn i våre rutiner, altså en varsling en måned før kortet går ut, sier Heggestad.
Trafikketaten i Bergen kommune tar inn mer enn 50 millioner kroner årlig i boligsone-, avgiftsparkering og piggdekkavgift, samt bøter.
LES OGSÅ:
Ser an kravet
Bjørg Hatlem er daglig leder hos Bergen Parkering. Hun sier det ikke er vanlig i hennes selskap å sende ut faktura på så små beløp.
– Har du parkert ti ganger uten å betale får du selvsagt faktura, men vi vurderer fortløpende om det er snakk om en gjenganger, eller en ren forglemmelse. Har folk glemt å sende inn sitt nye kortnummer prøver vi å sende ut varsel, sier Hatlem til NRK.