Fikk parkerings-faktura på 1 krone

Bergensbilisten fikk hakeslepp da han mottok regning på én krone. – Det ser litt dumt ut, innrømmer Trafikketaten.

Fikk parkeringsfaktura på en krone

FIKK MINIFAKTURA: Mathias Davidsen bor på Nordnes og er vant til å betale for parkering i Bergen sentrum. Men faktura på én krone har han aldri opplevd tidligere, slik han fikk etter å ha satt fra seg Volvoen sin på en offentlig p-plass i ni minutter.

Foto: Privat/Espen Hobbesland montasje / NRK

– Trafikketaten burde sørge for at minstebeløp ikke ender med faktura, sier Mathias Davidsen.

Nå får han støtte fra Forbrukerrådet i Hordaland.

Pia Kleppe Marken

STØTTER KUNDEN: Regiondirektør Pia Kleppen Marken i Forbrukerrådet.

Foto: Kjell Håkon Larsen / Forbrukerrådet

– Håpløst at man sender ut faktura på én krone. Dette burde man gjøre på en mer fornuftig måte, synes regiondirektør Pia Kleppe Marken.

Slo av én krone

Tirsdag lot Davidsen bilen sin stå parkert på en kommunal parkeringsplass på Danmarks plass i Bergen i ni minutter fra klokken 15.51 til 16.00. To dager senere fikk han mail fra Trafikketaten i Bergen kommune hvor det sto:

«Å etterskuddsbetale: 1,00 krone».

Her er regnestykket:

  • Pris for parkering i ni minutter: 1,30 kr
  • Merverdiavgift 0,32 kr
  • Totalbeløp 1,62 kr
  • Avrunding til nærmeste krone: 2,00 kr
  • Tilgode 1,00 kr
  • Å betale: 1,00 kr

Vi har ikke satt noen beløpsgrense, og da spiller det ingen rolle om det er én eller 100 kroner.

Arvid Heggestad, Trafikketaten

Halvert fra to kroner

Trafikketaten sendte bilisten også en SMS. Der ble Davidsen informert om at betalingen på parkeringsappen «P i Bergen» som han brukte dagen i forveien hadde blitt avvist. Årsaken var at kortet Davidsen hadde lagt inn hadde utløpt.

– Parkering gjennom app er relativt nytt og vi har ikke mottatt mange klager. P-selskapet har krav på å få betalt, men å kreve inn så små beløp må koste mer enn det smaker. Selskapet burde heller gi forbrukeren beskjed om at kortet var gått ut, sier Kleppe Marken i Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: Fire tusen bergensere lar bilen stå hver dag

Arvid Heggestad

FORKLARER: Avdelingsleder Arvid Heggestad, Trafikketaten i Bergen kommune.

Foto: Renold Tennysen Christopher / NRK

– Har ingen beløpsgrense

Avdelingsleder Arvid Heggestad ved Trafikketaten opplyser at faktura blir sendt ut automatisk, men sier på generell basis at mobilapplikasjoner og ny teknologi kan ha innkjøringsfeil.

– Der ser jo dumt ut å få faktura på én krone, det ser jeg. Vi har ikke satt noen beløpsgrense, og da spiller det ingen rolle om det er én eller 100 kroner. Å sende ut faktura per e-post koster oss ingen ting, sier Heggestad til NRK.

– Burde ikke kunden ha fått varsel om at kortet var utgått i forkant, så hadde man spart seg dette?

– Appen vår er nå videreutviklet og vi har skjønt at dette må inn i våre rutiner, altså en varsling en måned før kortet går ut, sier Heggestad.

Trafikketaten i Bergen kommune tar inn mer enn 50 millioner kroner årlig i boligsone-, avgiftsparkering og piggdekkavgift, samt bøter.

LES OGSÅ: Så mye må elbiler betale for parkering

Ser an kravet

Bjørg Hatlem er daglig leder hos Bergen Parkering. Hun sier det ikke er vanlig i hennes selskap å sende ut faktura på så små beløp.

– Har du parkert ti ganger uten å betale får du selvsagt faktura, men vi vurderer fortløpende om det er snakk om en gjenganger, eller en ren forglemmelse. Har folk glemt å sende inn sitt nye kortnummer prøver vi å sende ut varsel, sier Hatlem til NRK.