Hopp til innhold

Bygger bybane til flyplassen

I dag startet byggingen av det som skal bli en sammenhengende bybane fra Flesland til Bergen sentrum

Bybanens stopp i Birkelandskrysset

KNUTEPUNKT: Birkelandsskiftet blir et nytt og viktig kollektivknutepunkt, og blir Bybanens femte stopp på vei mot Flesland fra Lagunen.

Foto: Bybanen utbygging

Bybanens stopp i Raastølen

NESTE STOPP: Bybanens stopp i Raastølen, som blir det første etter dagens endestopp ved Lagunen storsenter.

Foto: Bybanen utbygging

SE BYBANENS FØRSTE TUR

BYBANEN ÅPNET TIL LAGUNEN

Det er tre år til banen åpnes, men fredag startet gravemaskinene det omfattende arbeidet med den tredje delen av Bybanen i Bergen.

Ligner Gardermoen

Det er bare knappe to måneder siden bybanen stod ferdig til Lagunen storsenter sør for Bergen, noe som var en forlengelse av banen som fra før gikk til Nesttun.

Hele den nye strekningen vil bli på syv kilometer, og koster rundt 2,5 milliarder. Den nye endestasjonen vil bli i det nye terminalbygget som Avinor holder på å bygge på Flesland.

Stoppet skal ligge i underetasjen, ikke ulikt flytogets stopp på Gardermoen.

LES: Ber politikarane om å seia nei til dette

LES: Denne gjør politiske fiender til venner

Se hvordan Bybanen blir når det neste byggetrinn til Flesland er klart.

BYGGESTART: Se video fra byggestarten av Bybanen til Flesland.

Jobber for utvidelse

Det var fylkesvaraordfører i Hordaland, Mona Hellesnes (V), som stod for åpningen av byggetrinn 3.

Mona Hellesnes

NY BANE PÅ VEG: Fylkesvaraordfører Mona Hellesnes (V) stod for markeringen av byggestarten.

Foto: Arne Frank Solheim / NRK

– Med dette er vi i gang med fullføringen av den første linjen av Bybanen, et framtidsprosjekt som nå er en realitet, sier Hellesnes.

Spørsmålet er om utbyggingen stanser her eller om den vil videreføres nordover og vestover fra byen.

– Politisk vil vi jobbe det vi kan for å få linje mot nord mellom Bergen sentrum og Åsane, sier Hellesnes.