Hopp til innhold

Amerikanske skuespillere rekonstruerer norsk flyulykke

Fire personer omkom og tolv ble skadet da Atlantic Airways-flyet kjørte av rullebanen på Stord i 2006. Nå gjenskapes ulykken i TV-serie.

Flyvraket etter ulykken på Stord

STORD 10. OKTOBER 2006: Et Atlantic Airways-fly havarerte etter landing på Sørstokken flyplass på Stord. Vraket tok fyr og brant helt ut.

Foto: 330-Skvadronen / SCANPIX

10. oktober 2006 kjørte et fly fra Atlantic Airways, chartret av Aker Kværner, av rullebanen på Sørstokken på Stord.

Flyet havnet utfor en skråning og tok fyr. Fire personer omkom og tolv ble skadet.

Undersøkelsene til Havarikommisjonen viste at spoilerne ikke felte seg ut under landingen, og at fuktig rullebane ga dampputer under dekkene, slik at bremsene ikke fungerte som de skulle.

Nå har skaperne av dokumentarserien «Flyhavarikommisjonen» gjenskapt ulykken.

– De går gjennom teoriene til havarikommisjonen, og undersøkelsene de gjorde, og gjør en rekonstruksjon av ulykken, forteller Tonje Øvervoll, pressekontakt i National Geographic Channel Norge.

Rekonstruksjon av Stord-ulykken

REKONSTRUKSJON: «Havariinspektører» studerer bremsespor på rullebanen etter ulykken til Atlantic Airways Flight 670.

Foto: National Geographic Channel

Skuespillere rekonstruerer hendelsene

Kanalen sender episoden mandag 4. januar. Serien vises i 170 land, og baserer seg ifølge en pressemelding på intervjuer, beviser og øyevitneskildringer «for å lage en gripende rekonstruksjon av ulykkene».

– Det brukes amerikanske skuespillere for å gjøre rekonstruksjonene om bord i flyet og hos Havarikommisjonen, bilder og videoklipp fra media og Havarikommisjonen, og intervjuer med nordmenn, forteller Øvervoll.

De intervjuer en av passasjerene på flyet, men det er ikke vanlig å intervjue pårørende.

onje Øvervoll i National Geographic

Pårørende til de avdøde deltar ikke i episoden.

– De intervjuer en av passasjerene på flyet, men det er ikke vanlig å intervjue pårørende. Det er dem som er involvert i hendelsen vi pleier å snakke med, sier Øvervoll.

For kort sikkerhetsområde

Flyplassen Sørstokken ble også gjenstand for kritikk etter ulykken i 2006.

– Ulykken har vist at sikkerhetsmarginene ved Stord lufthamn var utilstrekkelige. Det asfalterte sikkerhetsområdet i forlengelsen av rullebanen var for kort, skrev Havarikommisjonen i sin rapport i 2012.

Skråningen i enden av rullebanen på Sørstokken var også brattere enn forskriftene tillot.

– Disse avvikene bidro i vesentlig grad til ulykkens alvorlighetsgrad, skrev granskerne.