10. oktober 2006 kjørte et fly fra Atlantic Airways av rullebanen ved Stord lufthavn. Fire omkom i den tragiske ulykken.
Etter seks års venting får de etterlatte endelig konklusjonen fra Havarikommisjonen. Flyplassen får mye av skylda for at ulykken ble så alvorlig.
- LES OGSÅ: – Me har ikkje vore gode nok
– For kort og for bratt
– Ulykken har vist at sikkerhetsmarginene ved Stord lufthamn var utilstrekkelige. Det asfalterte sikkerhetsområdet i forlengelsen av rullebanen var for kort, skriver Havarikommisjonen i sin rapport.
Skråningen i enden av rullebanen på Sørstokken er også brattere enn forskriftene tillater.
– Disse avvikene bidro i vesentlig grad til ulykkens alvorlighetsgrad, skriver granskerne.
Spoilerne løste seg ikke ut
Den utløsende årsaken til ulykka var flyets spoilere:
- Etter landing felte ikke flyets lift spoilere seg ut. Dermed ble ikke nok flyets vekt overført til hovedhjulene.
- Rullebanen var fuktig og det dannet seg en damppute under dekkene, hvilket medførte at flyets bremser ikke fikk forventet effekt.
- Flyet kjørte ut av rullebaneenden og ned en skrent. Større skader oppstod og en brann forplantet seg utenifra og inn i kabinen.
- Fire personer omkom, seks ble alvorlig skadet og ytterligere seks lettere skadet. Flykroppen ble totalt utbrent.