Det er ifølge Stavanger Aftenblad hovedteorien når Statens havarikommisjon legger fram sin mest omfattende rapport i forbindelse med at ett år har gått siden Super Puma-maskinen styrtet og tok livet til 13 mennesker.
Det sentrale spørsmålet i granskingen er hvorfor og hvordan sprekken i et planetgir, eller tannhjul, i girboksen oppsto, fikk utvikle seg, og førte til at rotoren løsnet og helikopteret falt ned.
Tykkelsen på tannhjulet der utmattingsbruddet oppsto er ca. én centimeter. Sprekken vokste uten at det kom nok spon eller småflak til at alarmen gikk i helikopterets varslingssystemer.
– Vi mener at utmattingssprekken ikke kunne bli oppdaget før ulykken inntraff. Hvis det kommer store nok metallavskallinger, vil det komme flak som skal bli oppdaget i helikopterets varslingssystemer. Men her var det veldig få og små flak. Så dette skjedde uten et forhåndsvarsel, sier Jon Sneltvedt i Statens havarikommisjon for transport til Stavanger Aftenblad.
Vil ha svar på hvem som har ansvaret
Onsdag sa Airbus-sjefen at sikkerhetstiltak kunne gjort at ulykken kunne vært unngått, noe Svein Kjetil Svendsen, bistandsadvokat for mange av de etterlatte, tolket som en innrømmelse av skyld.
Torsdag sa Svendsen til NRK at de etterlatte håpte Havarikommisjonen i rapporten ville gi svar som kunne hjelpe til med å plassere ansvaret for ulykken.
Etter kommisjonens uttalelser til Stavanger Aftenblad fredag morgen, er det lite som tyder på at de får det ønsket oppfylt i rapporten som legges frem senere i dag.
– Vår rolle er å finne årsaker og gi sikkerhetsanbefalinger, ikke å fordele skyld, påpekte også undersøkelsesleder Tor Nørstegård i Havarikommisjonen overfor NRK torsdag.
- Les mer: