– Hipp hurra for flystreiken!

Mange fortviler over streiken blant pilotene i SAS, men med flere tonn i redusert CO₂-utslipp hver dag, er det mange som jubler.

SAS-fly på bakken under streiken

TOMMEL OPP: Thomas Cottis på Høgskolen i Innlandet ser ikke svart på flystreiken i SAS. Snarere tvert imot.

Foto: Ole Berg-Rusten/Scanpix/Montasje

– Nå er det ganske mange mennesker som ikke får flydd, og nå får de se at livet går fint videre uten å fly, sier høgskolelektor i klimakunnskap på Høgskolen i Innlandet, Thomas Cottis.

Høgskolelektoren, bonden og klimaaktivisten har viet store deler av livet sitt til å kjempe for miljøet i ulike former opp gjennom årene. Nå ser han på streiken i SAS som noe som slår positivt ut i hans øyne.

– Da sparer de folka masse utslipp av klimagasser, og det er jo bare flott, jubler Cottis.

5.000 tonn spart

Borgar Aamaas

FORSKER: Seniorforsker hos Cicero, Borgar Aamaas, har forsøkt å regne ut hvor mye CO₂ vi sparer miljøet for under en streik i SAS.

Foto: Cicero

Det å fly er det største enkeltutslippet vi som personer gjør. Det er ingen andre måter du slipper ut så mye klimagasser på så kort tid som du gjør hvis du flyr deg en tur.

Seniorforsker på Senter for klimaforskning, Cicero, Borgar Aamaas har forsøkt å regne på hvor mye CO₂-utslipp vi sparer på streiken. Han har tatt utgangspunkt i en spesifikk dag under streiken.

Han anslår at det på mandag 29. april ble spart omtrent 5.000 tonn CO₂-ekvivalenter for reisene som ikke gikk på grunn av streiken.

– Til sammenligning er en gjennomsnittsnordmann ansvarlig for ca. 10 tonn CO₂-ekvivalenter per år, sier Aamaas.

I regnestykket har han forutsatt 381 kansellerte flyreiser den 29. april.

– Reisemønsteret er litt annerledes i helgene, så overslaget er neppe dekkende for alle dager. Men omtrent, sier Aamaas.

– Hipp hurra

NRK har spurt Avinor om de kan regne ut hvor store utslippsbesparelser SAS-streiken fører til. Men det ønsker ikke den statlige norske flyplasseieren å gjøre.

– Det er rett og slett for mange usikkerhetsmomenter her til at vi ønsker å uttale oss og eventuelt bidra til feilaktig informasjon. Noen velger andre transportmidler, andre velger ruter som bidrar til flere flyreiser for å komme seg dit de skal, sier Lasse A. Vangstein, kommunikasjonsrådgiver i Avinor til NRK.

Norwegian har for eksempel satt opp 36 ekstra innenlands avganger de siste fire dagene for å hjelpe passasjerer som er rammet av SAS-streiken.

Men klimaaktivisten Cottis jubler uansett for streiken.

– Hipp hurra for flystreiken! Jeg tror denne streiken viser at de aller fleste av oss klarer oss helt fint uten å måtte fly, sier han.