Hopp til innhold

Lastebileierforbundet: – Frykter flere utenlandske vogntog på vegene

Det vil være svært ødeleggende for lastebileiere og deres næring, dersom dieselavgiften økes, sier nestleder i Norges lastebileierforbund Tore Velten. Venstre har i sitt statsbudsjettforslag foreslått å øke dieselavgiften med 60 øre literen.

Lastebilsjåfør Tore Velten

ØDELEGGER: Nestleder i Norges lastebileierforbund, Tore Velten, frykter for framtida til næringen, dersom Venstre får gjennomslag for økt dieselavgift.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

I går la Venstre fram sitt alternative statsbudsjett. Der foreslår de å øke dieselavgiften. Forslaget faller ikke i god jord hos transportbransjen.

– For det første er dette en kostnad som vi ikke klarer å dekke inn med en gang. Da vil de utenlandske firmaene som tar med seg diesel inn i landet, få et konkurransefortrinn overfor oss, sier Tore Velten. Han er daglig leder i Tamnes transport og nestleder i Norges lastebileierforbund.

Han forteller at det allerede er et problem å være konkurransedyktig overfor utenlandske aktører.

– De har helt andre lønnsvilkår. De betaler heller ikke moms, skatter og avgifter slik som vi gjør. For eksempel betaler de ofte ikke bompenger. Det blir vanskelig for oss, og hvis vi får økt dieselavgift i tillegg, så blir det fort dramatisk for oss, sier han.

– Vi kjører ikke for moro skyld

– Vi håper jo på at dette ikke går igjennom. De pakker det inn i en klima- og miljøretorikk, men en slik lastebil som vi bruker forurenser ikke noe mer enn en liten Toyota Avensis. Det har vært formidable miljøforbedring på lastebilene, sier han.

Han mener det er feil å straffe transportnæringa med økt dieselavgift.

– Dette er den eneste måten å få fraktet varer ut i distriktene. Vi kjører ikke for moro skyld, sier han.

Vil over på biodiesel

Kjetil Kjenseth, stortingsrepresentant for Venstre i Oppland, sier at de ikke ønsker å drepe transportnæringa, snarere tvert i mot.

– Vi vil legge om til mer bruk av biodiesel for lastebilnæringa og anleggsnæringa. Her senker vi avgiftene. For Hedmark og Oppland betyr det at vi kan produsere mye mer biodrivstoff fra våre skoger, som igjen kan øke sysselsettingen, sier han.

Han sier hensikten ikke er å ødelegge konkurransevilkårene til norske lastebileiere, men å senke utslippene. Endringen vil komme gradivs.

– Vi mener at kvaliteten på biodiesel nå er så god at at vi må ha en omlegging. Her kan vi gå foran, og vi tror dette vil bli et konkurransefortrinn, nettopp fordi vi kan produsere store mengder biodiesel, som ikke er tilgjengelig i andre land.