Bak selskapet Lufttransport AS, som i dag driver ambulanseflyene i Norge, står Ugland-familien fra Grimstad.
Lufttransport eies av Knut Axel Ugland Holding AS. Dette selskapet eies igjen av redersønn og mangemillionær fra Grimstad, Knut Axel Ugland (gjennom Knut Axel Ugland Invest AS), og hans familie (Polo Holding AS).
Administrerende direktør i Knut Axel Ugland Holding AS og styreleder i Lufttransport AS, Leif Knud Andersen, sier ambulansefly-tjenesten er noe Ugland-familien har vært stolt over i mange år.
– Vi er et familieeid selskap som har drevet med luftfart i en årrekke, så for oss er dette en meningsfull investering og noe vi er stolt over. Vi skal fortsatt drive med luftfart, men å ikke ha lufttransport-tjenesten i vår portefølje blir vemodig, sier han.
Leieavtale med Luftambulansetjenesten
Selskapet eier i dag alle basene til Lufttransport fra Svalbard, basene i Finnmark, Nordland og Troms og Ålesund og Oslo.
Selskapet har allerede sikret seg en avtale om å leie ut alle sine baser til helseforetaket Luftambulansetjeneste, som igjen vil leie ut disse til anbudskonkurrenten Babcock Scandinavian AirAmbulance (BSAA).
Avtalen har en verdi på cirka 234 millioner kroner.
Avtalen innebærer at de leier ut hangarer, hvilefasiliteter, verksted og treningsrom ved basene sine i Norge. Avtalen strekker seg over hele anbudsperioden Babcock har vunnet, fra sommeren 2019 til sommeren 2030, ifølge Grimstad Adressetidende, som omtale kontakten først i januar i år.
Andersen forteller til NRK at avtalen i sin tid ble inngått med helseforetaket Luftambulansetjeneste HF, som eies av de fire helseforetakene i Norge.
Dette ble gjort for å sikre at lik konkurranse for de to selskapene i anbudsrunden.
– Dette ble avklart i forkant. Staten ville at konkurransen skulle være jevnbyrdig, så staten leier våre hangarer og basefasiliteter til den aktuelle operatøren, sier Andersen.
- Les også:
Krevende år i møte
Andersen er enig i at anbudsrunden ikke har gått helt som den skal, ved at man ikke la inn en virksomhetsoverdragning fra Lufttransport AS.
Nå kommer selskapet til å ha et tøft år framover med å levere tjenestene sine, fordi piloter naturlig kommer til å søke seg bort fra selskapet.
– Det er naturlig, de har regninger å betale. Vi har ansatt så mange vi greier, men de må også trenes opp. Vi har lyst til å levere, men uten folk klarer vi ikke det. Utfordringen vil bare eskalere jo nærmere vi kommer utløpet av kontrakten. Vi gjør det vi kan og forsøker å få det til å fungere. Det er vi nødt til, sier Andersen.
Han vil ikke spekulere i en politisk reversering av anbudet, men sier de er klar til å ta over igjen.
– Vi er klar til å være med en periode til, vi, sier Andersen.