Enkelte varer innen frukt og grønt koster mer enn dobbelt så mye i Alta som i Oslo. Dette til tross for at distributøren Bama opplyser om et frakttillegg hos dem på bare to prosent.
Abdullah Abdulhamid ved Donia Internasjonal matsenter, tar inn små partier frukt og grønt en gang i uka, fra leverandøren i Oslo. Utvalget hans er ikkke like stort som hos kjedene, men han er billigere enn både Kiwi og Rema 1000 i Alta.
– Vi får varer fra utlandet. Vi har også noen norske varer, men disse blir dyrere å kjøpe inn, sier Abdulhamid.
Oslo: halve prisen
Men Rema 1000 og Kiwi, som den siste tiden har vært i en åpen priskrig i dagligvarebransjen, klarer altså å senke prisene på frukt og grønt til hovedstadens innbyggere.
I Oslo kostet agurken onsdag formiddag 8,90,- ved en Rema 1000-butikk sentralt i byen som NRK Finnmark besøkte. Det samme kostet agurken i en Kiwi-butikk i Oslo.
På samme tidspunkt, hos Rema 1000 og Kiwi i Alta, hadde agurken en stykkpris på 18,50 og 17,74,-.
Kiwi: - Ønsker samme tilbud
Det er ikke bare agurken som er langt dyrere i Alta enn i Oslo. Se faktaboksene for flere eksempler på priser på frukt og grønt i Alta og Oslo onsdag formiddag.
Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy sier at dagligvarekjeden egentlig ønsker å tilby de samme prisene for frukt og grønt i sør og nord – men:
– Når det gjelder frukt og grønt spesielt, har det i alle år vært frakttillegg regnet ut i fra Oslo til hvor langt man kommer ut i landet. Når prisene våre blir høyere, blir utsalgsprisene noe høyere, sier han.
– Konkurransen større
Kiwi-sjefen forklarer at frakttillegget kun gjelder på frukt og grønt, mens det på andre varer er fraktutjevning. Bjørkøy påpeker også at frakttillegget ikke hele forklaringen på at Oslo er langt billigere på frukt og grønt.
– Konkurransen har vært tøffere på frukt og grønt – noe som har ført til at det har vært en forskjell i prisene, sier Kiwi-sjefen.
Rema 1000 sier at frukt og grønt er sensitive ferskvarer som er påvirket at transport, tilgang og etterspørsel.
– Derfor kan prisene variere i de forskjellige lokalmarkedene. Det er vesentlig i denne sammenheng å nevne at konkurransen i Oslo er spesielt hard. Uansett gjør vi vårt ytterste for å holde prisene så lave som mulig. Det får vi til gjennom et godt valgt vareutvalg, gode kampanjer og aktiviteter, fokus på effektiv logistikk, organisering og ledelse sammen med enkle og oversiktlige butikker, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer.