Måtte sitte opptil to timer i fly med mulig bombe – politiet forsvarer «rolig evakuering»

Passasjerene i Alta reagerte kraftig på at de måtte sitte en til to timer om bord i et fly med en mulig bombe før de første ble evakuert. Men politiet forsvarer at de brukte lang tid. – En rask evakuering kan være nettopp det en terrorist ønsker seg, mener sikkerhetsekspert.

Fly landet i Alta etter bombetrussel

NERVEPIRRENDE: Evakueringen av flypassasjerene kom i gang en drøy time etter at Norwegian-flyet landet i Alta.

Foto: Eskil Wie Furunes

Bombetrusselen mot Norwegian-flyet på vei til Alta onsdag kom inn i 10.30-tiden. Politiet ble varslet klokka 11.03, og flyet landet rett før klokka 12.

Først klokka 13.10 ble de første passasjerene geleidet ut av flyet. Evakueringen tok 1 time og 12 minutter.

Rolf-Arne Nicolaisen er en passasjerene som stiller seg undrende til tidsbruken.

– De fleste om bord forholdt seg rolig til det hadde gått en halvtime, da vi så at politiet var klar på yttersida og vi fikk beskjed om at det gikk enda en tid før vi ble hentet ut, sier Nicolaisen.

Han spør nå om ikke politiet burde evakuert folk ved første anledning, for eksempel ved å rekvirere et par busser.

– Jeg tør ikke si om det er kritikkverdig, men politiet bør se på vurderingene de har gjort og prosedyren de følger.

Tidligere marinejegeroffiser Arthur Rubach var mer kritisk, og slo fast at det var en dårlig gjennomført operasjon.

Terror-erfaringer

Stabssjef i Finnmark politidistrikt, Tarjei Sirma-Tellefsen, har forståelse for at spørsmålene kommer. Han forsvarer likevel tidsbruken, og sier politiet handlet i tråd med erfaringer fra tidligere terrorangrep i Europa.

Stabssjef i Finnmark politidistrikt, Tarjei Sirma-Tellefsen

Tarjei Sirma-Tellefsen

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Man vet gjennom mange års erfaring at det å gjøre evakueringen rolig og kontrollert er en av suksessfaktorene ved terrorhendelser, selv om det føles utrolig tungt for de passasjerene som sitter om bord, sier Sirma-Tellefsen.

Trusselen gikk ut på at det var en bombe med fjernutløser og en gjerningsmann om bord i flyet, som hadde 87 passasjerer i tillegg til besetningen.

– Det å tømme flyet ukontrollert kunne skapt panikk, og det kunne trigget en gjerningsmann. Vi kunne heller ikke ta dem inn på terminalen hvor det også er andre til stede.

Passasjeren ble tatt ut i grupper på ti og ti for at politiet kunne sjekke dem etter tur.

– Det var viktig for oss å få skilt ut dem som var uskyldig utsatt for bombetrusselen. Derfor ønsket vi å gjøre det på en kontrollert måte ut fra den kapasiteten vi hadde på bakken til å sortere ut og profilere folk.

– Lette mål

Internasjonale anbefalinger om håndtering av terrortrusler legger vekt på at terroristene kan ha som mål nettopp å få til panikk og en forhastet evakuering.

– Det å skape en folkemengde på et ubeskyttet område kan være hensikten til gjerningsmenn som vil maksimere antall dødsofre. Folk som er samlet og uten beskyttelse, kan være lette mål for terrorister, skriver flysikkerhets­eksperten Alejandra Genti i Aviation Security International.

Vurderte rett

Sirma-Tellefsen sier politiet fortsatt står ved de vurderingene som ble gjort i den hektiske situasjonen onsdag.

– Vurderingen som ble gjort der og da var rette, ut fra de forutsetningene vi hadde.

– Hvorfor ble ikke hele flyplassen evakuert?

– Det har å gjøre med tidsperspektivet og mannskapene vi hadde tilgjengelig. Da var vår prioritet å sikre tredjemann på terminalen, få kontroll og raskest mulig etablere en evakueringskjede rolig og kontrollert ut av flyet.

Sirma-Tellefsen sier at de har gode prosedyrer for å håndtere bombetrusler. De ble senest revidert etter erfaringene politiet gjorde under en trussel mot et kjøpesenter i Alta i oktober i fjor.

Stengt mobilnett

Folk i Alta reagerte på at de ikke ble varslet om at mobilnettet ble stengt ned en times tid onsdag kveld.

Ifølge Sirma-Tellefsen var det nødvendig å stenge av nettet for hindre en mulig fjernutløsning, slik at bombegruppa kunne gjennomsøke flyet på en trygg måte.

– Det var usikkert om det var en gjerningsmann, og i så fall hvor, så vi ønsket ikke å gå ut med det på forhånd, sier han.

– Det var viktig å avklare situasjonen og åpne flyplassen i Alta av hensyn til ambulanseflyet.

– Er du fornøyd med informasjonsflyten under hendelsen?

– Uansett hva slags valg vi gjør, blir det litt galt. Kanskje spesielt i forhold til dem som sitter inne i flyet og opplever trusselen på kroppen. Vi måtte prioritere å få folk ut og prøve å avdekke om vi hadde en gjerningsmann. I en slik situasjon blir informasjonen kanskje aldri god nok. Men slik er det med de ressursene vi har, sier Tarjei Sirma-Tellefsen.

Politiet i Finnmark har torsdag ennå ingen mistenkte, og heller ikke noen opplysninger om mulig motiv for bombetrusselen.