Hopp til innhold

Må permittere oljevernarbeidere i nord

LO synes det er paradoksalt all den tid regjeringa åpner for mer oljevirksomhet i Barentshavet.

Oljevern i Bøkfjorden

Selskapet i Kirkenes får ikke laste olje på den billigste måten. Da ønsker ikke oljeselskapet Lukoil å være med lengre, og selskapet må permittere folk med viktig kompetanse.

Foto: Tarjei Abelsen

– Vi har permittert store deler av arbeidsstokken. Vi har igjen fem mann. Så får vi se hva departementet sier, og om vi får en mer fleksibilitet til å jobbe her, sier Tarjei Sirma-Tellefesen.

Han er operasjonsleder i Norterminal Response, som står for oljevernberedskapen i forbindelse med oljeomlasting i Bøkfjord utenfor Kirkenes i Finnmark.

Norterminal har lov til å laste om 14 millioner tonn olje i året. Men problemet for selskapet er at kun tre av de 14 millioner tonene kan lastes fra skip til skip, en ordning miljødirektoratet anser som mer risikabel med tanke på sikkerhet.

Resten må lastes fra skip til et permanent mellomlagringsskip. Dette finner ikke kunden, oljeselskapet Lukoil, lønnsomt med dagens oljepriser.

Tarjei Sirma-Tellefesen

Tarjei Sirma-Tellefesen, operasjonsleder i Norterminal Response, ønsker at selskapet skal få tillatelsene på plass, slik at de kan hente tilbake arbeiderne sine.

Foto: Tarjei Abelsen

Rokker ved oljesatsing i nord

Etter at miljødirektoratet sist uke sa nei til mer oljeomlasting fra skip til skip, er omlastingen nå flyttet til Murmansk.

Sirma-Tellefsen mener det rokker ved hele oljesatsingen i nord.

– Det er et paradoks. Vi risikerer å måtte permittere noen av verdens beste oljevernsmedarbeidere i arktiske strøk. Så har vi konsesjonsrunde 23, hvor man flytter olje- og gassletinga til utenfor Finnmarks-kysten. Da er det paradoks at vi ikke får mer fleksibilitet til den oljeomlastinga vi har, slik at vi får beholdt den kunnskapene vi har hos gutta her, sier han.

Kart over tildelinger for oljeleting i 23 konsesjonsrunde

I mai ble 23. konsesjonsrunde klar, hvor deler av Barentshavet åpner opp for oljenæringa.

Foto: Oljedirektoratet

Får støtte fra LO

Bjørn Johansen

Bjørn Johansen i LO Finnmark.

Foto: Tarjei Abelsen / NRK

Bjørn Johansen i LO Finnmark stiller seg spørsmål om hvilke forhåpninger man skal ha til oljeleting i resten av Barentshavet.

Han støtter Norterminal i at det nå er for uforutsigbart.

– I mai ble 23. konsesjonsrunde lansert med stor jubel. Hvor stor forventning skal vi ha til den når vi ikke e gang klarer å få til oljeomlasting i Bøkfjorden? Skal vi måtte nedjustere forventningene til petroleumsindustrien når vi ikke klarer å få til forutsigbarhet for oljeomlasting inne i en fjord, spør han retorisk.

Helga Pedersen i Arbeiderpartiet mener regjeringen kunne gjort mer for å få fortgang i Norterminals søknad om oljeomlasting.

– Vi må også ha høye forventninger til regjeringens evne til å avklare betingelsene for framtidige industriprosjekter, sier hun.

Høyre: – Valgkamputspill

Frank Bakke-Jensen

Stortingsrepresentant fra Høyre, Frank Bakke-Jensen.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

Stortingsrepresentant for Høyre, Frank Bakke-Jensen, mener både LO og Arbeiderpartiet driver valgkamp med sine uttalelser.

– Dette er rent valgkamputspill. Hadde det ikke vært for regjeringen hadde vi ikke hatt 23. konsesjonsrunde, sier han.

Bakke-Jensen mener det er beklagelig at det tar tid med Norterminal. Han sier regjeringen gjør det de kan for å legge til rette for industrien, men forstår at selskapet er utålmodig.

– Men det hører med til historien at dette er tredje konseptet de søker om å få lov til å drive. Først skulle de ha en lokasjon med skip, så et mellomlagringsskip, så en tredje lokasjon med skip til skip. Da er det slik at man må gjennom prosessene for å få tillatelsen, sier han.

Oljevern i Bøkfjorden

Oljevernberedskapen i Bøkfjorden svekkes, når selskapet nå mister viktig kompetanse. Selskapet selv etterlyser mer forutsigbarhet.

Foto: Tarjei Abelsen

Flere nyheter fra Troms og Finnmark