Veien fra Varangerbotn til Hamningberg i Finnmark er én av 18 strekninger som er utropt til nasjonal turistveg av Statens vegvesen. Langs disse veiene bruker vegvesenet miliarder av kroner for å legge til rette for turisme med rasteplasser og attraksjoner. Men selve veibanen prioriteres ikke med penger til vedlikehold av den grunn. Med økt turisme slites veien ytterligere.
– Veien ut mot Hamningberg følger jo ikke dagens standard, den er rett og slett brukt opp, sier prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen i Finnmark, Yvonne Johannessen.
Hamningberg ble bestemt fraflyttet i 1965, og veien ut til bygda er åpen bare på sommeren. I tillegg til at veidekket er gått i oppløsning flere steder, mangler det møteplasser og rekkverk.
Økning i bobiltrafikken
Blant dem som tar imot turistene ved veis ende i Hamningberg, er Stein-Inge Riise, som driver bryggeanlegg.
– Trafikken med bobiler har økt kraftig de siste to-tre årene, standarden må opp om Statens vegvesen fortsatt skal markedsføre veien hit på denne måten, mener Riise.
– Nødt til å se på dette
Det er Nasjonale turistveger, en seksjon av Statens vegvesen, som står for arbeidet med å lokke turister til å farte på utpekte veistrekninger.
Til sammen skal det investeres 4,6 milliarder på satsingen, som blant annet involverer 10 fylkeskommuner, 64 kommuner og lokalt næringsliv.
– Dialogen mellom vår seksjon og Statens vegvesen i Finnmark har ikke vært god nok, vi må se om det lar seg gjøre for oss å bidra til å heve veistandarden til Hamningberg, sier Per Ritzler, presse- og mediekontakt i Nasjonale turistveger.
Nasjonale turistveger har i 2019 en bevilgning på 170 millioner kroner, og det meste går til bygging av rasteplasser og anlegg for turistene langs veiene.