Fergeaksjonister i Hasvik krever gammelferga tilbake

Befolkningen i Hasvik har sett seg lei på kanselleringene som har rammet fergetrafikken mellom Øksfjord på fastlandet og fergeleiet i Hasvik. En aksjonsgruppe krever nå at den tidligere ferga settes inn i trafikk umiddelbart.

Nordområdesatsingen

Åfjord er ferga aksjonistene vil ha tilbake i drift mellom Øksfjord og Hasvik.

Foto: Eirik Hind Sveen / NRK

Aksjonsgruppa har også sendt en bekymringsmelding til Sjøfartsdirektoratet for å få en faglig vurdering av det som kunne utviklet seg til alvorlig hendelse.

– Når man får en ny ferge forventer man at den i alle fall skal være like god som den gamle, og helst litt bedre. Det har ikke vært tilfellet, sier leder i Finnmark Senterparti, Geir Iversen. En av initiativtakerne til Fergeaksjonen Hasvik-Loppa.

Fergekø i Øksfjord

Opptil 15 trailere har stått i kø på kaia den siste tiden, mens de nye fergene til Hasvik har sviktet. Flere ganger har moderat vind hindret dem i å legge til kai.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

– De klarte ikke holde styr på ferga

De siste to ukene har støynivået rundt den flunkende nye gassferga M/F Bergsfjord økt fra frisk bris til orkan styrke.

Feil på baugporter og andre barnesykdommer har vært nevnt. Men det er hendelsen sent på kvelden den 11. februar som har satt en støkk i innbyggerne. Passasjer Kjell Gunnar Johansen forteller om hva som skjedde om bord i ferga like ved innseilinga til Hasvik.

– Vi hørte at motorene begynte å ruse. Det hørtes ut som det var flymotorer som startet opp. Så begynte det å riste kraftig. Da kom de ned fra rorhuset å sa at det ikke gikk å komme inn fordi det var så mye vind. De klarte ikke holde styr på ferga og vi var veldig nær steinene på moloen, Johansen.

På dette tidspunktet var det ifølge Meteorologisk institutt et sted mellom seks og 11 sekundmeter vind på stedet, noe som er laber bris til liten kuling.

Geir Iversen

Geir Iversen. Leder i Finnmark Senterparti og initiativtaker til Fergeaksjonen Hasvik-Loppa.

Foto: Erik Lieungh

– Mangler motorkraft

Geir Iversen mener hovedproblemet med de nye fergene er at de mangler motorkraft, samt er for lette i sjøen. Med andre ord, han anser gassferga M/F Bergsfjord for å være ubrukelig store deler av vinteren.

Fergeaksjonistene krever at den gamle ferga M/F Åfjord umiddelbart settes i drift. Onsdag møter Finnmark fylkeskommune flere ordførere i Lakselv for å diskutere de mange utfordringene som er dukket opp i kjølvannet av nye fartøy og en omlegging av båtrutene. Iversen tviler sterkt på at møtet i Lakselv vil avhjelpe situasjonen i Hasvik, som er akutt for både befolkning og næringsliv.

– Det må iverksettes tiltak akkurat nå, sier Iversen.

Vil ikke kommentere

Hovedutvalgsleder for samferdsel ved Finnmark fylkeskommune, Geir Ove Bakken (Ap), ønsker ikke å kommentere saken, men viser til møtet med ordførerne onsdag.

Samferdselssjef i Finnmark, Per Bjørn Holm-Varsi stilte ikke til intervju med NRK, men skriver i en e-post at fylkeskommunen ønsker miljøvennlige båter i sine samband, og stilte krav om dette i konkurransen om fergekontraktene. Det står imidlertid ingenting der om motorkraft og andre krav som påvirker fartøyenes evne til å takle vind og bølger.

Per Bjørn Holm Varsi

Samferdselssjef i Finnmark, Per Bjørn Holm-Varsi.

Foto: Erik Lieungh/NRK

Sendt bekymringsmelding til direktoratet

Geir Iversen og aksjonsgruppa har nå sendt en bekymringsmelding til Sjøfartsdirektoratet om hendelsen 11. februar.

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, forteller at de først vil få redereiets vurdering.

– Vurderingen vil danne grunnlag for hva vi gjør videre, sier han.

Hvem har ansvaret for bestilling av båter og avgjør kriterier på motorkraft og stabilitet i sjø?

– I hovedsak er det rederiet selv som setter de kriteriene, sier Aarhus.

NRK har forsøkt å få intervju med Boreal Transport Nord. Heller ikke de returnerte vårt ønske om en kommentar på kritikken fra Hasvik.