Bussene mangler lydsignal – blinde aner ikke når de skal gå av

Boreal Transport vant anbudet om kollektivtransporten i Finnmark, men tre måneder etter mener synshemmede Stein-Wiggo Olsen at tilbudet er blitt dårligst i landet.

Stein Wiggo Olsen

Stein Wiggo Olsen er frustrert over det dårlige kollektivtilbudet.

Foto: Allan Klo/NRK

– Det er ingen lydsignal så jeg og andre blinde aner jo ikke når vi skal gå av bussene eller hurtigbåtene, jeg har gått av feil mange ganger, sier blinde Stein-Wiggo Olsen.

– Dropper kollektivtrafikk

Han mener det var bedre før, da hadde bussjåførene mer tid til å være behjelpelige med å følge han over i neste buss. Nå mener han tilbudet har blitt så dårlig at blinde dropper å ta kollektivtrafikk.

Noe som utelukker de enda mer fra samfunnet, mener Olsen.

– Alle andre steder i Norge jeg har vært har dette vært i orden, dette er for dårlig av Finnmark, sier Olsen.

NRK har fått innsyn i kontrakten mellom fylkeskommunen og Boreal. Der står det tydelig om innvendige høytalere:

«Det skal være høyttaleranlegg med mikrofon ved førerplass og tilstrekkelig antall inn-vendige høyttalere for jevn lyd i hele bussen. Anlegget skal være av en slik kvalitet at det sikrer en god gjengivelse av meldinger fra fører, og med tilpasset lydnivå for hele passasjerområdet.»

Burde vært i orden

Leder for hovedutvalget for kultur. næring og samferdsel, Geir Ove Bakken (Ap), sier han er skuffet over Boreal.

– Jeg har ingen ønske om at vi skal nedprioritere universal utforming. Det ligger inni kontrakten med Boreal og lovverket tilsier at det skal være på plass. Nå er vi tre måneder ute i kontraktsåret og jeg synes dette burde vært på plass, sier Bakken.

Geir Ove Bakken

Geir Ove Bakken mener de universale utformingene skulle vært i orden.

Foto: KRISTIN FORLAND / NRK

Steinar Johnsen, driftsleder i Boreal, sier at alt skal være på plass innen kort tid.

– Det har vært en del jobb med registrering av holdeplassinformasjon som skal digitaliseres, sier han.

Startet ikke for sent

Johnsen mener at Boreal ikke kunne fått dette på plass tidligere og at selskapet har jobbet så hardt de kunne.

– Vi startet ikke for sent. Denne holdeplassinformasjonen er GPS-styrt. Man har valgt en del systemer som gjør at det har vært vanskelig å få de riktige koordinatene på plass og få systemene til å snakke med hverandre, sier Johnsen, som likevel innrømmer at alt burde vært på plass fra nyttår.