Skipet har enkelt skrog og er nektet adgang til en rekke amerikanske havner. Nå er den satt inn i den økende transporten av russisk olje i nordområdene.
Alt for passive
Leder av Norges Miljøvernforbund, Kurt Oddekalv, mener norske myndigheter er passive i forhold til å unngå en omfattende oljeforurensning i Barentshavet. I Skipsfartsmeldinga som Næringsdepartemenet la fram for vel to uker siden står det om den økende russiske oljetransporten i nordområdene:
«Den økte risikoen må møtes både gjennom forebyggende tiltak og gjennom en beredskap som kan begrense miljøskadene dersom en ulykke likevel inntreffer.»
Nå sier statssekretær Oluf Ulseth at det er russiske myndigheter som har ansvaret for skipet.
Utgjør ingen fare
Skipet er eid av Bergesen d.y., men leid ut til det russiske oljeselskapet Rosneft. Det er oppankret i Murmanskfjorden og fungerer som en stort flytende mellomlager i transporten fra Russland til vestlige havner. Skipet er 24 år gammelt. En alder mange oljetankere går til opphugging. Norges Miljøvernforbund har krevd at Norge får fjernet dette skipet fra Murmanskfjorden.
Men Bergesen-rederiet avviser at skipet er i dårlig stand.
–Skipet er i aldeles ypperlig stand. Vi har investert 20 millioner amerikanske dollar i skipet og gjort det i stand til å utføre dette oppdraget. Skroget er solid stål og utgjør ingen fare, sier administrerende direktør i Bergesen, Jan Håkon Pettersen.