– Ville bare sette meg ned og grine

Det nye rutetilbudet for kollektivtransport kom 1. januar, og har skapt en klagestorm fra finnmarkingene.

Båtbuss

De nye rutene for kollektivtransport i Finnmark har skapt sterke reaksjoner.

Foto: TROND DANIELSEN/LARS ENGERENGEN

– Jeg fikk beskjed fra fylket om at de nye rutene skulle være publisert 1. september. De kom først 8. oktober, og da sendte jeg informasjon ut til alle gjestene. Da det kom en ny endring bare noen dager før jul, hadde jeg mest lyst til å sette meg ned og gråte, sier Stina Halvorsen.

Hun er daglig leder for Sandland Brygge i Loppa, og opplever store problemer på grunn av det nye rutetilbudet i Finnmark.

Klagestorm

1. januar i år ble så godt som alle kollektivruter på land og sjø i Finnmark endret. I desember forklarte seniorrådgiver ved Finnmark Fylkeskommune, Lars Engerengen, at det tidligere rutenettet i Finnmark hang dårlig sammen, og at de nå endrer det.

Reaksjonene til de som benytter seg av kollektivtilbudet viser at det slett ikke har blitt lettere. På facebook hagler kritikken.

Facebook
Foto: Skjermdump fra Facebook

– Det er fryktelig tungt

Stina Halvorsen

Stina Halvorsen frykter at turistene ikke vil komme til anlegget hvis transporttilbudet ikke blir bedre.

Foto: Sandland Brygge AS

For Halvorsen er det problematisk at de nye rutene ikke korresponderer med hverandre. Turister som kommer med fly kommer seg ikke til anlegget før neste dag, siden fergeavgangen er flyttet en time frem.

Hun frykter at turister vil velge andre turistanlegg dersom det blir komplisert å komme seg ut til Sandland Brygge.

– Og når man da, etter å ha driftet i 5 år, sitter med dårligere kommunikasjonstilbud enn da vi startet i 2011, er det klart at det er fryktelig tungt.

Hun håper at fylkeskommunen får ryddet opp i rutetilbudet, ikke bare for bedriften sin del, men også menneskene som bor der.

Sandland Brygge

Sandland Brygge ligger i Loppa kommune, og har turister fra april til september.

Foto: Sandland Brygge

– Hvis du må på sykehuset i Hammerfest og er så uheldig å få time torsdags morgen klokken 9, må du reise herfra på mandag. Og rutene korresponderer ikke, så du kan risikere å bli sittende i et kaldt venterom i to timer før bussen kommer.

– Gi det litt bedre tid

– Vi må huske på at de rutene vi hadde i fjor er 40-50 år gamle, både for buss og båt, og tok ikk hensyn til at folk bor andre steder og reiser på andre måter enn da rutene ble opprettet. Det var behov for en modernisering, sier samferdselsjef i Finnmark Fylkeskommune, Per Bjørn Holm Varsi.

Per Bjørn Holm-Varsi

Samferdselsjef i Finnmark Fylkeskommune, Per Bjørn Holm Varsi, sier at folk må la det gå litt tid før alt er på plass.

Foto: Kaspar Fulgesang

Han sier at de har fått mange henvendelser siden rutene ble endret, og at han forstår at folk reagerer.

– Vi legger jo om hele båt- og bussrutestrukturen, så dette er noe som er nødt til å gå seg til. Nå har vi kjørt dette systemet i fem hverdager, og jeg tror vi skal gi det litt bedre tid før vi kan se hvordan det funker.

Han sier at de tar med seg de henvendelsene de får, og gjør justeringer underveis.