Kort fortalt handler bilcross om å bygge en bil, for så å konkurrere med den på bane. Det er lov å bulke bort i andre biler, men man skal ikke opptre usportslig.
Et fascinerende moment er at hvem som helst kan kjøpe bilene som kjøres i løpet, og prisen er fastsatt til 9000 kroner.
– Man melder seg liksom på et lotteri hvis man vil ha en bil, og etter løpet trekker arrangørene hvem som får bli kjøper. En fastsatt pris holder kostnadene nede i denne sporten. Det lønner seg ikke å bruke flere titusener på å bygge opp en bil, forteller Mika Hætta (21).
Bilcross er på sett og vis en langt rimeligere variant av rally. Farten kan komme opp i 140 km i timen, men moderne baner gir sjeldent rom for slike hastigheter. De byr heller på hyppige svinger og bakker.
– Siden alle bilene er hjemmeskrudd, handler det mer om sjåførferdigheter enn om hvilken type bil man kjører, sier Mika.
Familiehobby
Mikas interesse for bilcross har hun arvet fra faren sin. Sommermånedene går til å finne vrakbiler som kan egne seg til cross, for så å bygge dem om med alt av nødvendig sikkerhetsutstyr. Far og datter gjør alt selv.
– Jeg føler meg heldig som har en datter som gidder å være så mye i lag med faren sin, og mekke og sveise og skru, sier Jostein Hætta.
I tillegg til en stor foss, preges tunet utenfor Hætta-familiens hus i Kviby av 15–20 biler. Enkelte biler er kjørbare, men de fleste har åpenbart sett bedre dager. De mangler alt fra skjermer til motorer. Denne skjebnen venter de bilene som er i god stand også, men først skal de bygges om og kjøres med.
Moren til Mika har ingenting mot alle vrakene på gårdsplassen. Hun har kjørt cross selv, og blir fremdeles med resten av familien når de reiser for å delta i konkurranser.
Banens bølle
Mika Hætta har kjørt bilcross siden hun var fjorten år gammel. Den gang kolliderte hun med andre biler, og kjørte stadig ut av veibanen på taket.
– Hun ble kalt for Bølla, humrer Jostein.
Syv år senere har Mika god kontroll på bilen og pokalene begynner å hope seg opp på troféhylla.
I august vil hun konkurrere mot Norges beste crosskjørere, i en prestisjetung konkurranse som er det nærmeste Norge kommer et landsmesterskap i bilcross.
– Jeg skal komme til finalen. Det er veldig ambisiøst, men man må ha mål, smiler Mika.
- Sjekk også: