Det skal i følge avisen være planlagt en overrekkelses-seremoni ved Hyundai-verftet i Sør-Korea 25 mai. Dette står i sterk kontrast til ryktene i norsk leverandørindustri om kraftige forsinkelser på byggingen av plattformen som skal hente olje opp fra Goliat-feltet i Barentshavet for oljeselskapet ENI.
Blant annet har nettstedet Offshore.no tidligere antydet ett års utsettelse.
ENI Norge har på sin side at de hele tiden har stått fast ved planene om at plattformen skal legge ut på sin lange ferd fra Sør-Korea til Norge i slutten av mai.
Til Teknisk Ukeblad sier kommunikasjonssjef Andreas Wulff at planen om at plattformen skal forlate verftet i Sør-Korea i løpet av mai er uforandret.
- LES OGSÅ:
I drift i slutten av året
Goliat-feltet er planlagt satt i drift i slutten av 2014. Opprinnelig skulle feltet ha vært i drift i 2013, men den tidsplanen sprakk på grunn av forsinkelser ved det sørkoeranske verftet som bygger plattformen.
I følge Asia Economy skyldes forsinkelsene at Eni ba om endringer av flyterens design.
Kostnadssprekk
Kostnadene i Goliat-prosjektet har allerede sprukket med 7,6 milliarder kroner og de totale kostnadene er nå 38,5 milliarder kroner.
Hovedårsaken til dette skal ifølge Eni være økning i markedspriser, lengre leveringstid for utstyrspakker og høyere råvarekostnader på grunn av sterkt press i leverandørmarkedet, skriver offshore.no.
3200 arbeidere jobber med å få Goliat-plattformen ferdig.
Den runde Goliat-flyteren er 112 meter i diameter og 75 meter høy, og er den største av sitt slag i verden. Verdens største tungløftfartøy skal frakte Goliat-flyteren til Norge.
Seilingstiden til Norge er 50 dager.