Musikk og politikk Hvorfor kan musikk provosere? Hvordan har man brukt musikk i politisk sammenheng til ulike tider? Hvorfor er det så få kjente kvinnelige komponister fra 1800-tallet? Hvordan kan man protestere med musikk? Her finner du artikler som handler om sammenhenger mellom musikk og politikk Av Margit Anne Vegstein
Syng for å halde Ukraina levande – Ukrainarar brukar musikk for å tilarbeide, forstå og kommentere det som føregår rundt dei. Av Helga Tunheim og Jeannette Platou
Hans Werner Henze Han var kommunisten som ble Europas store operakomponist på 1960-tallet. Men selv ville han skape en ny allianse mellom vest og øst, og mellom amatører og profesjonelle. Av Geir Johnson
Disco Paljetter, platåsko, hvite dresser, falsettsang og blinkende discolys. Hvor kom discoen fra? Og hvordan utviklet den seg? Av Anne-Lise Aase Aamli
Kvinnelige komponister på 1800-tallet Hvorfor er kvinnene som komponerte musikk på 1800-tallet ikke like kjent som sine mannlige kollegaer? Robert Schumann, Felix Mendelssohn og Edvard Grieg er alle kjente komponister fra 1800-tallet, hvilke kvinnelige komponister finnes fra samme periode? Av Anne-Lise Aase Aamli
Nasjonalromantikken Nasjonalromantikken er en strømning som var dominerende i land i utkanten av Europa i siste halvdel av 1800-tallet. Nå var det de nasjonale særtrekkene med folket og folkekulturen som kom i fokus. Av Anne-Lise Aase Aamli
Opplysningstiden Opplysningstiden startet idemessig som et åndelig opprør mot det overnaturlige som religion og kirke representerte. Nå ble fokuset sunn fornuft, individets frihet, og privilegier med like rettigheter for alle. Av Erling Brathole
Cecilie Ore Hun bruker sitt komposisjonstalent til å fortelle verden om begrensning av ytringsfriheten i religiøse og politiske sammenhenger. Av Geir Johnson
Edvard Grieg Edvard Grieg (1843-1907) står i en særstilling blant norske komponister. Hvem var han og hva kjennetegner musikken han skrev? Av Anne-Lise Aase Aamli