Meningene har vært delte etter at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) tirsdag fortalte at de foreslår å splitte opp fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen i ny Nasjonal transportplan.
Dermed skal veien Nygård omtaler som «dødsveien», E16 gjennom Hole og Ringerike, prioriteres, mens Ringeriksbanen settes på vent.
– Dette er den verst tenkelige løsningen for både natur, klima og kollektivreisende.
Det sier stortingsrepresentant for MDG, Une Bastholm.
Hun mener det er vanskelig å ta regjeringens miljøambisjoner alvorlig, når de peker på det hun omtaler som den dårligste miljøløsningen i et så stort prosjekt.
Sammenligner med debatt om utbygging i Lågendeltaet
Partiet er klare på at de vil jobbe videre i stortinget for å beskytte våtmarksområdene i Nordre Tyrifjorden, som kan bli berørt av denne utbyggingen.
– Dette prosjektet vil få store konsekvenser for et av de viktigste og rikeste våtmarksområdene i hele Norge. Her må Stortinget sette ned foten og vedta en annen løsning, sier Bastholm og legger til:
– Vi har nettopp hatt en stor debatt om regjeringens motorveiplaner for det verdifulle Lågendeltaet. At de nå vil gå løs på enda et vernet våtmarksområde er nesten ikke til å tro.
SV: – Avtalebrudd
Et annet parti på stortinget som ikke var fornøyde med planene, er samarbeidspartner om budsjettavtalen høsten 2022, SV.
– Regjeringen har tydeligvis glemt at vi har en avtale og ønsker å splitte opp prosjektet. Det er et sabla rot, sier SVs Mona Fagerås.
I budsjettavtalen mellom SV og regjeringen som ble inngått høsten 2022, ble partene enige om at Ringeriksbanen og E16-prosjektet omkring Hønefoss skal videreføres som et fellesprosjekt.
SV mener Ringeriksbanen vil gjøre det mer attraktivt å velge tog i stedet for fly mellom Oslo og Bergen.
Nygårds grep svekker SVs tillit til regjeringen, mener Fagerås, som sitter i transportkomiteen på Stortinget.
– Sånn kan vi ikke ha det. Regjeringen må ta ansvar og rydde opp, sier hun.
Lastebileierforbundet jubler for ny E16
Noen som derimot er svært godt fornøyd med at det nå ser ut til å bli ny E16, er Norges Lastebileier-Forbund.
– Vi ser positivt på at E16 kommer inn på regjerings prioriteringsliste i NTP. Dette blir et viktig trafikksikkerhetsprosjekt og fremkommelighetsproblemene for godstransporten vil nå kunne bli løs, skriver regionsjef Roy Wetterstad i en pressemelding.
Han understreker derimot at de vil følge nøye med på hva slags standard det vil bli lagt opp til, og at både traseer, avkjøringer og andre løsningsvalg blir optimale.
Wetterstad er også fornøyd med at samferdselsministeren varslet at det blir ny riksvei 7 mellom Ørgenvika og Kittelsvik, samt at både riksvei 7 og riksvei 52 skal utbedres.
– I tillegg til at veisatsing gir bedre trafikksikkerhet og bedre ivaretakelse av miljøet, må det også til for å styrke norsk næringslivs konkurransekraft, sier Wetterstad.
Han poengterer at staten må sørge for en god finansiering av disse prosjektene, slik at ikke den positive effekten for næringslivet blir spist opp av bompengebelastning.
Regjeringens forslag til ny Nasjonal transportplan legges fram fredag, men en rekke tiltak er allerede offentliggjort.