Etter tre år med kamp om hvem skal ha rett til å losse og laste i norske havner, kom svaret i dag. Høyesterett frikjenner Holship Norge AS i striden med Norsk Transportarbeiderforbund.
LO har krevd at Holship slutter seg til avtalen for losse- og lastearbeidere blant annet i Drammen havn, som gir fortrinnsrett til organiserte. Mens Holship ønsker å bruke egne ansatte. Etter dommen i Høyesterett i dag får de gjøre det.
Høyesterett mener Norsk Transportarbeiderforbund ikke har fortrinnsrett til lasting og lossing av skip i Drammen og andre norske havner.
Frykter sosial dumping
Transportarbeiderforbundet er skuffet over utfallet av rettssaken. Leder Lars Johnsen sier at det vil få store konsekvenser for konkurransevilkårene.
– De vil bruke folk, som på helt andre tariffvilkår, utfører den jobben som andre havnearbeidere vanligvis gjør. Den konkurranserettslige situasjonen vil endre seg betraktelig.
Nå frykter Transportarbeiderforbundet sosial dumping på havnene.
– Skipets mannskap kan bli tatt i bruk for å utføre losse- og lastearbeid til lønn på 25 til 30 kroner timen. Dette har vært en kamp mot sosial dumping og den skal fortsette, sier Johnsen.
For selv om det ble tap i Høyesterett, gir ikke forbundet opp kampen.
– Vi må se på hele avtalegrunnlaget, og se om vi da må etablere helt nye avtaler der fortrinnsretten er ute og der det er sikret gjennom lov eller forskrift i Norge.
Følger EU-retten
Transportarbeiderforbundet fikk medhold i tingretten og lagmannsretten, men tapte i Høyesterett.
Holship fikk medhold da saken var oppe i EFTA-domstolen 19. april. EFTA-domstolen konkluderte med at fortrinnsretten organiserte havnearbeidere har til å losse og laste i norske havner, er i strid med EU-retten.
Høyesterett konkluderte med det samme som EFTA-domstolen, og til at man dermed skal følge den nåværende EØS-avtalen fremfor fortrinnsretten i Grunnlovens paragraf om organisasjonsrett.
– Det betyr at Holship umiddelbart kan losse og laste de skipene som måtte komme inn til Drammen havn. Det kan Holship gjøre ved å bruke sine egne ansatte, som har tariffavtale i norsk arbeidsmannsforbund i LO, sier Nicolay Skarning som representerte Holship i Høyesterett,
Dommen til Høyesterett vil ha ringvirkninger på alle havner i Norge.