Hopp til innhold

Brannskadde Henrik (1) ventet i 12 timer

Ett år gamle Henrik pådro seg tredjegrads forbrenning på hendene da han tok på en varm peisovn. På sykehuset måtte han vente i 12 timer før han havnet på operasjonsbenken.

Ett år gamle Henrik måtte vente i 12 timer på operasjon

Ett år gamle Henrik i sykesengen etter operasjonen.

Foto: Privat

– Den verste dagen i mitt liv, slik beskriver Catharina Bakke dagen da sønnen havnet på Drammen sykehus.

Sammen med samboer Amund Skjeldrum Skatrud reiste hun i all hast til sykehuset, da lille Henrik fikk alvorlige brannskader etter å ha lagt hendene på en glovarm peisovn. Etter et kort besøk ved akuttmottaket ble den lille gutten sendt videre til barneavdelingen, der det ble besluttet at et kirurgisk inngrep var nødvendig. Men det skulle ta lang tid før ettåringen havnet på operasjonsbordet.

Ett år gamle Henrik sammen med foreldrene Amund Skjeldrum Skatrud og Catharina Bakke.

Ett år gamle Henrik sammen med foreldrene Amund Skjeldrum Skatrud og Catharina Bakke.

Foto: Jan-Erik Wilthil / NRK

– Vi måtte vente i 12 timer. Vi fikk ingen informasjon om hvor alvorlige skader han hadde fått. Måten vi ble behandlet på var en katastrofe, og jeg håper andre foreldre slipper å oppleve det vi gjorde, forteller Amund Skjeldrum Skatrud.

– Uten tilsyn i ni timer

De nybakte foreldrene er rystet over det de opplever som mangel på informasjon fra leger og sykepleiere.

– Henrik fikk smertestillende og bandasje. Etter det fikk han ikke tilsyn på nesten ni timer. Han hadde det vondt, sov ikke og spiste ikke på 12 timer. En ettåring skal slippe å måtte vente så lenge. Vi fikk ikke vite noe fra legene eller sykepleierne, sier Skatrud.

Foreldreparet mener mye kunne vært løst dersom de hadde fått nødvendig informasjon underveis.

– Vi ble veldig usikre på om Henrik fikk den behandlingen han skulle. Han hadde bare fått bandasje på den ene hånda, og vi visste ikke hvor alvorlig dette var. Hadde legene bare gitt oss riktig informasjon hadde vi opplevd dette helt annerledes, forteller Catharina Bakke.

– Måtte slå i bordet

Ifølge foreldrene fikk de først varslet om at ettåringen skulle opereres etter fire timer, men ingenting skjedde. Først da Skatrud ble frustrert og sint, fikk de respons fra legene.

– Jeg følte at jeg måtte slå i bordet. Det skal jo ikke være sånn. Hvor mange andre pasienter et det som opplever dette? Her svikter rutinene fullstendig, mener Skatrud.

Sykehuset tar selvkritikk

Foreldrene har nå sendt en skriftlig klage til ortopedisk avdeling ved Drammen sykehus. Der legger de seg flate når de får høre kritikken fra familien.

Lukas Månsson

Lukas Månsson er avdelingssjef for ortopedisk avdeling ved Drammen sykehus.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

– Vi tar selvkritikk på at familien ikke fikk den informasjonen de trengte når de trengte den, forteller avdelingssjef Lukas Månsson.

Nå skal sykehuset se på rutinene for å forhindre at lignende tilfeller oppstår i fremtiden.

– Vi gjør en hendelsesanalyse. Vi må finne årsakene til at det gikk galt og prøve å finne tiltak som er så generelle som mulig slik at de kan hjelpe flest mulig.

Han bekrefter at han har fått det som han omtaler som en ryddig e-post fra Skatrud, og at han også har svart på denne.

– Jeg ga medhold i at slik skal det ikke være, men om jeg brukte ordet unnskyld det husker jeg ikke, forklarer Månsson.

– Men familien etterlyser en unnskyldning fra sykehuset?

– Det har vi absolutt ingen problemer med å gi. Hvis det ikke ble opplevd som en unnskyldning, så ber vi om dobbeltunnskyldning. Både for at unnskyldningen ikke ble oppfattet som en unnskyldning, og for det som opprinnelig skjedde.

Fått flere klager

Anne-Lene Arnesen

Anne-Lene Arnesen er pasient- og brukerombud i Buskerud.

Foto: Knut Brendhagen / NRK

– Dette er ikke akseptabelt i det hele tatt. Det er klart at noen ganger må man vente fordi det er kø, men man må få løpende informasjon underveis. Man må ivaretas, sier pasient- og brukerombud i Buskerud, Anne-Lene Arnesen.

Hun sier at hendelsen ikke er unik, og at det er en økning i antall henvendelser fra pasienter ved ortopedisk avdeling på Drammen sykehus.

– De klager på nettopp det samme. Manglende informasjon, forteller Arnesen.

– Slik vil vi ikke ha det på sykehuset, men vi trenger mer informasjon fra pasient- og brukerombudet om hva som ligger i disse klagene. Handler det om samme feil som i denne saken, så vil jo de tiltakene vi gjør forhåpentligvis hjelpe også i de andre sakene, sier Månsson.