Hopp til innhold

Skal lage Facebook for muslimer

«Halal-Facebook» skal ta opp kampen med de store nettgigantene, og lanserer et nettsted fritt for usømmelig innhold som ledd i planen om å erobre verden.

Muslimer i Protest mot facebook

Pakistanske islamister protesterer mot offentliggjøring av Muhammed-tegningene på Facebook. Noe lignende ville nok aldri forekommet på det kommende nettstedet Salamworld.

Foto: ASIF HASSAN / Afp

Salamworld skal etter planen lanseres til sommeren. Formålet med nettstedet er å lage en utfordrer til Facebook og Google+ som er tuftet på et muslimsk verdigrunnlag.

Nettstedet omtales som «Halal-Facebook» av styreformann Abdulvahit Niyazov, som satser på å gi Facebook kamp om brukerne.

– Det er for tiden 800 millioner Facebook-brukere verden over, og 300 millioner av disse er muslimer, sier han i et intervju på Salamworlds nettsider.

Reiseguide med halal

På Salamworld vil brukerne få tilbud om et rikt utvalg av applikasjoner, der de fleste har en religiøs funksjon. Applikasjonene vil inkludere et stort utvalg e-bøker om islam, forskjellige utdanningsprogrammer og et interaktivt møtested med religiøse spesialister og konsulenter.

Abdul-Vakhed Niyazov

Abdulvahit Niyazov har store ambisjoner på Salamworlds vegne.

Foto: Wikipedia

En annen sentral tjeneste vil være en reiseguide, hvor Salamworlds brukere finner byoversikter over moskeer, religiøse sentere, halalrestauranter og andre opplysninger som en viktige for den muslimske brukermassen.

Selv om Salamworld sammenligner seg med andre sosiale nettsteder, understreker styreformann Niyazov at det er flere tydelige forskjeller.

– Dette er et sted skapt av muslimer for muslimer, og et sted der muslimske stemmer vil bli hørt. 54 prosent av den muslimske verden er under 25 år, så barn og unge vil bli et tydelig satsingsområde.

Vil filtrere innholdet

Salamworld vil satse stort på informasjon og utdanning, og kommer med et stort utvalg av interaktive spill til de yngste. Nettstedet vil også legge vekt på nyheter, men ha en tydelig filtrering av hva som blir publisert.

– Innhold som legges ut på sosiale nettsteder i dag er fulle av haram, uttalte Niyazo til den tyrkiske avisa Hürriett Daily News. Haram betyr forbudt på arabisk.

– Musikkvideoer av for eksempel Madonna er sett på som haram, og vil ikke bli tilgjengeliggjort. Vi vil ikke at unge mennesker skal tilegne seg tanker og ideer som er helt ukjente for dem, legger han til.

Salamworld vil derfor ikke tillate temaer som homofili, eller andre betente områder som er forbudt i den islamske kulturen. Men ifølge Al Arabyia vil det bli mulig å diskutere alle områder av religionen. Derfor vil et ømfintlig tema som evolusjon, være mulig å ta opp til felles diskusjon.

Lærde avgjør innholdet

Selskapets kommunikasjonsdirektør, Said Sadov, sier ifølge Qatar Living, at de har involvert et panel av islamske lærde som skal avgjøre hva slags innhold som skal tillates.

Men ikke alle muslimer er begeistret over Salamworlds innholdsfiltrering. Omar Chatriwala jobber som journalist i Qatar, og tror at unge mennesker kommer til å vende nettstedet ryggen.

– Unge muslimer er ikke så forskjellige fra annen ungdom. De vil møte det motsatte kjønn, og de gjør det gjerne på nettet. Jeg tror mange unge vil se på Salamworlds fremgangsmåte som en form for sensur, sier han til The World.

Facebook

Mark Zuckerberg og Facebook kan vente seg konkurranse om muslimske brukere.

Foto: PAUL SAKUMA / AP

Sikter høyt

Hovedkontoret er plassert i Istanbul, men det hardtsatsende selskapet har også kontorer i Moskva og Egypt.

Nettstedet har fått mye oppmerksomhet i islamske land, og under den første offisielle visningen av nettstedet i Istanbul, ble velkomsttalen holdt av Tyrkias statsminister Recep Tayyip Erdogan.

Blant gjestene fra 40 land var Malaysias tidligere statsminister Mahatir Mohamed og Mustafa Abdul Jalil, som leder Libyas overgangsregjering.

Selve ideen om et muslimsk nettsted er ikke ny. Mange har forsøkt dette tidligere, uten suksess. Dette mener Salamworld at de vil komme til å endre.

– Når et nettsted ikke klarer å oppnå mer enn 20 000 brukere av 1,5 milliarder muslimer, er det mye som har gått galt. Så vår fordel er at vi står uten konkurrenter. Det kan betyr en viss risiko for at vi ikke når målsettingen vi har satt, men jeg tror vi er rustet til å ta den utfordringen, sier Niyazaov.

Satser på milliardomsetning

Utviklingen er finansiert av investorer fra mange muslimske land, og styret har involvert sentrale aktører i flere store banker. Hovedpengestrømmen kommer fra Russland og Tyrkia, der flere forretningsmenn har investert store summer i det de håper vil bli et lukrativt eventyr.

Selskapet har planer om å bruke 280 millioner kroner på å utvikle nettstedet de neste tre årene. Målet er at Salamworld i løpet av et femårsperspektiv, skal bli et selskap med en omsetning på 5,5 milliarder kroner.