Planeten

Planeten er et av Nordens største dokumentarprosjekter noensinne. Her kan du se serien, teste deg selv og se hvordan du kan bidra.

Planeten

Hvem skal man tro på i miljøspørsmålene? Kommer katastrofen? Hvordan ser det ut på kloden når våre barn er blitt voksne? Menneskene bak dokumentarserien reiste verden rundt for å få svar på disse spørsmålene. Svarene de fikk var langt fra oppmuntrende.

Klimaspørsmålene blir stadig viktigere i samfunnsdebatten, og Planeten gir et skremmende overblikk over menneskenes påvirkning på jorden, der klimaendringer bare er en av mange utfordringer.

I Planeten stilles flere ubehagelige spørsmål. Programskaperne viser til fakta fra ulike felter som påvirker miljøet, og det bildet som trer frem, er av en menneskehet i en kritisk situasjon. De valgene vi gjør nå vil få dramatiske konsekvenser for jordkloden.

Filmteamet bak Planeten har de siste to årene besøkt 25 land og intervjuet et stort antall forskere. Mange av dem medvirker i filmen og deler sin fagkunnskap med oss.

Serien er i fire deler:

Her kan du se en kort introduksjon til serien: Innledning

Les om del 1: Naturens ressurser , og se den her: Del 1: Global forvandling

Les om del 2: Dyr og planter , og se den her: Del 2: Naturens ressurser

Les om del 3: Dyr og planter , og se den her: Del 3: Planter og dyr

Les om del 4: På tide å velge , og se den her: Del 4: På tide å velge

Om noen år kan det hende du har på deg klær produsert ved hjelp av bakterier, eller klær som reparerer seg selv. Det enorme klesforbruket vårt tyner jordas ressurser, og nå leter forskere etter alternative tekstiler.
Orienteringsevnen blir bl.a satt på prøve i dagens program, når deltakerne må spille krokett i blinde, med seg selv som ball! Vi møter også den blinde 18-åringen Dave Janischak, som orienterer ved hjelp av sin egen sonar, tungen! (2:6)