Hopp til innhold

Google vil skreddersy reklamer etter omgivelsene dine

Google vil analysere klima, temperatur og støyforhold for å gi deg reklamer som er tilpasset situasjonen du befinner deg i.

Øyafestivalen i regn

Googles nye teknologi vil gjøre at alle reklamer vil bli spesialtilpasset situasjonen brukerne befinner seg i. Dermed kan du i fremtiden få tilbud om regntøy på mobilen når regnet pøser ned over festivalnorge.

Foto: Mattis Folkestad / NRK

Google har tatt ut patent på teknologi som kan ta reklamen til nye høyder. Får selskapet gjennomført planene, vil fremtidens reklamer baserer seg på miljøet du befinner deg i. Dermed vil bakgrunnslyd, klima eller lys være med på å avgjøre hva slags reklamer du vil få presentert i fremtiden.

Ifølge nettstedet The Next Web, vil reklameteknologien være et langt skritt i retning av å gjøre slutt på feilslått og feilsendt reklame. Google vil analysere en rekke ulike data for å servere brukeren en reklame som er mest mulig skreddersydd personens situasjon og behov.

Analyserer klima og lyd

Tar du en telefonsamtale når det regner, vil Googles analyseverktøy kunne plukke opp bakgrunnslyden, for så å gi deg et tilbud på regnjakker.

De samme analysene gjøres ut i fra bilder og videoer som tas med mobilkameraet, slik at bildet du tok på stranda, kan føre til at du eksponeres for reklamer for is og badeballer.

Men Google har planer om å gå enda lenger. Ifølge Web Pro News har selskapet planer om å bruke geodata som kan kombineres med faktorer som fuktighet, lyd, lys og luft.

Dermed vil brukerne som befinner seg på en festival eller en fotballkamp, få reklame som er skreddersydd stedets klima, geografi og aktuelle hendelse.

Google patent

Dette er patentet Google planlegger å revolusjonere reklamemarkdet med.

Foto: Google

Avdramatiserer teknologien

Dette reiser naturlig nok en rekke spørsmål om personvern, og Google innrømmer langt på vei at de beveger seg inn på et vanskelig område. I patentteksten understreker de derfor viktigheten av å respektere personvernet til brukerne, selv om dette kan virke som en nærmest umulig balansegang.

Men selv om patentet er godkjent og teknologien befinner seg på tegnebrettet, betyr ikke det nødvendigvis at Google kommer til å sette prosjektet ut i livet. I en kommentar til The Next Web, prøver selskapet langt på vei å avdramatisere det hele.

– Vi søker patenter på en rekke forskjellige ideer som våre ansatte kommer opp med. Noe av idéene utvikler seg til å bli produkter eller tjenster, mens andre gjør det ikke. Potensielle produktlanseringer bør ikke nødvendigvis tolkes ut i fra våre patentsøknader.

Populære applikasjoner

Andre tjenester leker med mange av de samme løsningene som Google, uten å gå like langt. NRKbeta skrev nylig om utviklingen, og trakk frem applikasjonen Highlight som eksempel. Her sammenlignes brukerdata som til slutt gir deg beskjed om det er mennesker med samme preferanser som deg i nærheten.

Samtidig har Grindr hatt stor suksess de siste årene. Applikasjonen retter seg mot homofile, og er et mye brukt verktøy for homofile som vil komme i kontakt med hverandre.