Bobler i bobler - i verdensrommet

Oisann, innholdet som skulle vises her støttes ikke lenger. Vi beklager!

Mangelen på gravitasjon gjør ISS idéell for fysikk-eksperimenter. Sjekk ut boblevideoen her.

Hvordan oppfører vann seg når det ikke finnes tyngdekraft som drar det ned mot bakken?

Dette kommer tydelig fram i en video som viser et bobleeksperiment gjennomført på Den internasjonale romstasjonen.

Tykkvegga boble

Don Pettit - Kjemiker og astronaut Don Pettit liker å eksperimentere uten gravitasjon. - Foto: NASA /

Kjemiker og astronaut Don Pettit liker å eksperimentere uten gravitasjon.

Don Pettit er kjemiker og astronaut, og bruker mye av fritida på ISS til å eksperimentere og å lage videoer.

I videoen øverst i saken, som er publisert på Physicscentral.com, ser vi bobler i bobler i bobler - alt i et nullgravitasjonsmiljø.

Pettit starter med en kompakt vanndråpe som han blåser luft inn i. Resultatet blir en boble med tykke vegger.

Så blåser han en ny boble - på innsiden av den eksisterende bobla. Og denne bobla får også små bobler inni seg.

Hvorfor i midten?

Senere viser Pettit hvordan boblene som blåses inne bobler holder seg i sentrum så lenge den ytterste bobla roterer.

Videoen avsluttes med et spørsmål - hvorfor sentrerer boblene seg når vannkula roterer?

Hemmeligheten ligger i sentrifugalkrafta - den eneste krafta som virker på vannet når gravitasjonen er borte.

Vann har større tetthet enn luft, noe som fører til at vannet presses utover. Lufta blir dermed nødt til å holde seg i midten.

Don Pettit legger stadig ut videoer fra ISS - følg med på dem her.

Hvor brennbar er en bursdag? Eller en laptop i sofaen? Vi tester om gardiner av bomull brenner raskere enn gardiner av polyester og oppdager at den samme madrassen brenner dårligere i England enn i Norge.
Helgelandskysten - under havørnas vinger
Norsk naturserie. Helgelandskysten er et rike bestående av tusen øyer med en helt spesiell fauna. Her skal vi blant annet møte vår største ugle og vår største ørn på nært hold, i sjeldne opptak av familielivet, og ærfuglen - som viktig del av norsk kystkultur. (5:8)
Hvorfor tolererer vi ikke offentlig sinne her i landet? Er det så farlig å være litt sint? Abels Tårn. Talk Radio.