Hopp til innhold

83 millioner falske Facebook-profiler

Facebook mener nesten én av ti brukerprofiler ikke er den de utgir seg for å være. Dermed er det vanskelig for annonsører å vite hvem de treffer på det sosiale nettstedet.

Facebook-profil Mortal Wombat

83 millioner profiler på Facebook er enten duplikater, falske eller tilhørende dyr eller andre gjenstander. Siden til Mortal Wombat er en av disse.

Foto: Skjermdump

Ikke før har meldingene om Facebooks børsras lagt seg, før nok en nyhet som uthuler selskapets popularitet dukker opp.

Tall fra selskapet røper at 8,7 prosent av de 955 millioner profilene er falske, skriver BBC. Altså dreier det seg om rundt 83 millioner profiler.

Facebook deler de falske profilene inn i tre grupper:

  • Duplikatprofiler, det vil si profiler som brukes i tillegg til en persons hovedprofil.
  • Profiler som skulle vært oppretta som en side, men som i stedet er oppretta som en vanlig personlig bruker.
  • Den tredje store gruppen av falske profiler dreier seg om falske kontoer som bryter Facebooks regelverk, for eksempel for å sende ut søppelpost, populært kalt «spamming».

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

En del er uærlige

Høyskolelektor Cecilie Staude, BI

Cecilie Staude er førstelektor ved BI.

Cecilie Staude er førstelektor ved BI, og mener at det høye antallet falske i stor grad er uproblematisk.

– Det blir for eksempel mer og mer vanlig å ha flere profiler, slik at man har en privat og en offentlig profil. Det er også mange som nok ikke setter seg skikkelig inn i regelverket for oppretting av profiler, og som derfor kan ende opp med flere ulike.

Allikevel er hun klar på at en del av disse profilene også kan være potensielle problemkilder.

– Det finnes helt sikkert mange profiler som er opprettet for å være uærlige, vi har jo flere ganger sett hvordan kjendiser gjerne dukker opp med flere profiler.

Fikk tusenvist av falske følgere.

En av dem som har sett nærmere på problemstillingen med falske profiler er BBC-journalist Rory Cellan-Jones. Han opprettet en side for firmaet Virtualbagel, et selskap som, ifølge beskrivelsen på Facebook, solgte virtuelle bagels man kunne laste ned gjennom internett.

I løpet av et par dager med reklame for siden var den likt av nesten 3000 personer, noe som hadde kostet Cellan-Jones 300 kroner i reklameutgifter. Problemet var bare at de fleste av profilene som utga seg for å være ivrige bagelsspisere var lite troverdige.

15-åringer som var sjef i multinasjonale selskaper, og fotballspilleren Ahmed Ronaldo, ansatt i Real Madrid men bosatt i Kairo, var bare noen av de som åpenbart kunne tenke seg gjærbakst hjem gjennom datamaskinen.

Kvalitet framfor kvantitet

Ved reklame på Facebook betaler man per person som liker en side, og mange falske profiler som liker siden betyr dermed penger ut av vinduet. Ifølge Cellan-Jones velger derfor flere og flere annonsører å vende Facebook ryggen.

Staude mener det er viktig for annonsørene å innse at det ikke holder at mange liker en gitt side. Det er mye viktigere hva slags relasjon man klarer å skape med kundene.

– Det er mange som misforstår og tror at det er antall likes det handler om, men det er kvaliteten på relasjonen som avgjør om du har innflytelse på sosiale meder.