Hopp til innhold

Byrådet i Bergen ønsker å legge Bybanen langs Bryggen

Uten flertallet på sin side går byrådet i Bergen inn for å legge Bybanen langs Bryggen. De mener hele Bybanen til Åsane står i fare hvis de ikke får viljen sin.

Full stans på bybanen onsdag 07072021

OMSTRIDT: Ti år med høylytt krangling mellom politikerne har vist at det ikke er bare-bare å bygge ny bybanelinje i Bergen

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Om tre år er planen å starte byggingen av Bybanen til Åsane fra Bergen sentrum.

I årevis har politikerne kranglet om Bybanen skal gå i tunnel eller langs Bryggen.

Bybanen over Bryggen er det klart billigste alternativet, men kritikerne mener Bybanen vil ødelegge for utsikten og sikkerheten til det historiske og folkekjære landemerket.

De styrende politikerne i Bergen mener banen bør gå langs Bryggen.

Byrådet er avhengig av støtte i bystyret for å få gjennomslag for innstillingen.

– For høy risiko med tunnel

– Samlet sett er den totale risikoen for tunnelløsning altfor høy, sier byrådsleder Roger Valhammer (Ap).

Han mener tunnelalternativet er urealistisk.

Under pressekonferansen pekte Valhammer på at tunnelløsningen er for dyr og tar for lang tid å vedta og bygge. Han mener også kommunen risikerer å miste midler fra den første planperioden til Nasjonal transportplan.

– Dagløsningen er langt bedre på alle relevante forhold, sier han.

Byrådsleiar Roger Valhammer

AVSLØRTE INNSTILLING: Byrådsleder Roger Valhammer (Ap) la i dag frem de styrende politikernes ønske om hvor Bybanen skal gå mellom Bergen sentrum og Åsane.

Foto: Julianne Flølo / NRK

Fagfolkene anbefalte trasé over Bryggen

Tidligere denne måneden konkluderte fagfolkene i kommunen med at dagalternativet er den beste traseen for Bybanen til Åsane.

Byrådet følger altså denne anbefalingen.

SE PRESSEKONFERANSEN: Byrådet i Bergen holdt pressekonferanse torsdag.

Begge traseene kan gi negative konsekvenser for verneverdige bygninger og verdensarven Bryggen, men dagalternativet er mer tilgjengelig for folk, billigere og raskere.

Bybanen i tunnel koster 3,9 milliarder kroner, mens Bybanen over Bryggen vil koste 1,2 milliarder kroner.

Ifølge Bergensavisen kommer dekker ikke staten ekstrakostnader som følge av tunnelløsning.

Thor Haakon Bakke (MDG), byråd for klima, miljø og byutvikling, påpeker at den beste tunnelløsningen ikke slår dagalternativet.

– Vi har mulighet til å få frem Bryggen og Torget i mye større grad, og kan gi området den posisjonen den fortjener, sier han.

Bybanen over Bryggen, illustrasjon fra 28.10.2021

BYBANEN OVER BRYGGEN: Slik kan det i fremtiden se ut på Bryggen i Bergen.

Foto: Norconsult og Asplan Viak

Mangler støtte i bystyret

Men tilhengerne av tunnelen lar seg ikke affisere av den koster nesten tre ganger mer enn Bryggen-traseen.

Mindretallsbyrådet i Bergen (Ap, MDG, KrF og V) mangler flertall for Bryggen-alternativet i Byrådet.

De trenger totalt 34 stemmer dersom de ønsker gjennomslag for trasé over Bryggen.

I tillegg til støtte fra SV, er byrådet avhengig av støtten til Senterpartiet eller Rødt.

Men hverken Senterpartiet eller Rødt er særlig begeistret for Bryggen-alternativet.

Saken behandles i bystyret 24. november, men det er altså usikkert om det blir enden på visa om Bybanen til Åsane.

– Risikoen ved å velge å gå for tunnelalternativet er at det ikke blir noen Bybane til Åsane, sier byrådsleder Valhammer.

Mikkel Grüner, gruppeleder for SV i bystyret, ber Rødt om å endre mening.

- Vår tolkning nå er at Rødt er det eneste partiet som kan redde Bybanen til Åsane, sier Grüner.

Bybanen har pr dags dato endeholdeplass ved Byparken i Bergen.
Valget står nå mellom å lage en tunnel fra Bergen Sentrum og videre nordover
eller å legge den nye traseen foran de ikoniske middelalderhusene på Bryggen.