Hopp til innhold

– Midtdeleren reddet livet mitt

Midtdelere på veiene kan redusere antall dødsulykker med 90 prosent, viser nye tall fra Statens Vegvesen. Likevel vegrer politikerne seg for å bygge ut midtdelere på det norske vegnettet.

Per Ragnar Bergslid/midtdeleren på ulykkesstedet

Per Ragnar Bergslid er helt overbevist om at midtdeleren reddet livet til han og passasjerene han hadde i bussen i 2008. På bildet ser du midtdeleren som hindret bussen fra å kjøre over i motsatt kjørefelt.

Foto: NRK

Akkurat her har mange blitt drept i trafikken. På en ganske kort strekning, mellom Sandefjord og Tønsberg langs E18 i Vestfold, omkom 13 mennesker i møteulykker fra 1991 til 2001.

Så ble det bygget 15 kilometer midtdeler, og dødsulykkene sank med 90 prosent.

– Når man har så store trafikkmengder, kan du ikke bevege deg over i motgående felt før du treffer en annen bil, og det er møteulykkene som blir redusert, sier vegsjef i Vestfold, Tore Kaurin til NRK.no.

Besvimte over rattet

En som har kjent effekten av midtdeler er Per Ragnar Bergslid fra Kolvereid. I mai 2008 kjørte han turbuss langs E6. Rett før Steinkjer fikk han hjerteinfarkt og besvimte over rattet.

– Da jeg kom over bakketoppen hadde bussen en fart på ca. 80 kilometer i timen. Da jeg besvimte gikk farten opp til 100 kilometer i timen fordi det var en bra nedoverbakke, sier han.

Både han og passasjerene reddet trolig livet fordi det var midtdeler på strekningen.

– Hadde det ikke vært midtdeler på veien, kunne bussen kjørt over i motgående kjørefelt og kollidert med en trailer, eller kjørt utfor. Det var midtdeleren som berget bussen, sier han.

Trafikken øker
Tore Kaurin

Tore Kaurin er vegsjef i Vestfold. Han mener at midtdelere gjør at bilistene kan føle seg mer sikre på veiene.

Foto: John Andrè Samuelsen / NRK
Rune Elvik

– Det er veldig dyrt å bygge midtdelere i Norge, sier forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, Rune Elvik.

Foto: NRK

Den ferske statistikken viser at i samme periode som dødsulykkene ble redusert fra 13 til 1, økte trafikken med nærmere 40 prosent.

– Farten på denne strekningen er 90 km/t. Det betyr at bilistene kan kjøre fortere fordi det er sikrere, sier Tore Kaurin.

I fjor ble det bygd 20 kilometer med midtdelere i Norge, halvparten var etterslep fra 2009. Til sammenligning ble det bygd 200 kilometer med midtdelere i Sverige, noe som er ti ganger mer enn i Norge.

– Det er alt for lite. Jeg synes samferdselsministeren er litt tafatt når det gjelder bygging av midtdelere, sier Per Ragnar Bergslid.

Svenske veimyndigheter har tidligere regnet ut av midtdelere reduserer tallet på dødsulykker med 80 prosent, og at 40 kilometer med midtrekkverk sparer ett liv i året. .

Grunnen til at det er så mye dyrere å bygge midtdelere i Sverige enn i Norge, er at veiene i Norge i utgangspunktet er mye smalere.

Dermed må veiene utvides før det kan anlegges midtdelere, og dermed blir de mye dyrere her i landet.

Kostnader målt mot liv

Rune Elvik er forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt. Han vet hvordan politikerne tenker; det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ut midtdelere på linje med Sverige.

– Det er veldig dyrt å gjøre dette i Norge. Det er ca. 10 ganger så dyrt som i Sverige. Jeg tror nok de høye kostnadene ved denne byggingen i Norge er en av faktorene som holder dette igjen, sier han.

Han mener departementets dilemma er at de må veie kostnader mot antall sparte liv.

Ja, de gjør jo det. De har et begrenset budsjett å holde seg til, og kravene om å øke dette på ulike områder er jo sterke. Så man må alltid gjøre en avveining, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Per Ragnar Bergslid

– Jeg synes samferdselsministeren er tafatt, sier bussjåfør Per Ragnar Bergslid.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

Satses på ulike tiltak

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa svarer i en e-post til NRK.no at man aldri kan bygge seg til nullvisjonen.

– Årsakene til trafikkulykker er sammensatt, derfor satses det på mange ulike tiltak, sier hun.

Totalt er det nå 150 kilometer med midtdelere i Norge, viser ferske tall fra Vegdirektoratet. Det er et stykke igjen til svenskene. De har allerede bygd 2300 kilometer.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark