Hopp til innhold

Svenskene bygger ti ganger mer

Foreningen "Nei til Frontkollisjoner" mener regjeringens ekstrabevilgning på 20 millioner kroner til midtdeler er en vits.

Midtdeler

Midtdeler fjerner muligheten for frontkollisjoner.

Foto: Svein Sundsdal / NRK


Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I går ble det klart at regjeringen vil bygge midtdeler på E6 Gråmyra, som er Nord-Trøndelags mest ulykkesutsatte veistrekning. De rød-grønne øker bevilgningen til midtdeler med 20 millioner kroner, som rekker til i alt tre strekninger på landsbasis.

– Museskritt

Foreningen ” Nei til Frontkollisjoner” mener regjeringens økte bevilgning på 20 millioner kroner til midtdeler er en vits.

– Vi er ikke videre fornøyde for en økning fra 22 til 25 kilometer midtdeler neste år. Det er museskritt i forhold til de behovene som er på veiene våre, sier daglig leder i Nei til Frontkollisjoner, Geirr Tangstad-Holdal til NRK.no.

Så sent som i november i fjor la Statens vegvesen fram en hasteliste over 425 km trafikkfarlige veistrekninger som bør sikres med midtrekkverk.

Ulykke, Gråmyra

Slike ulykker som her på E6 over Gråmyra i Levanger vil forsvinne når midtdeler kommer på plass.

Foto: Tor Johnny Friberg, Levanger-Avisa

1050 drepte på ti år

Frontkollisjoner har svært ofte dødelig utgang. I årene 2000 til 2009 viser tall fra Vegvesenet at 1050 mennesker har mistet livet i over 11000 frontkollisjoner her til lands. Dermed dør det ett menneske i hver ellevte frontkollisjon i gjennomsnitt.

Vi går nå inn i sesongen med desidert flest frontulykker. Det er om vinteren vi oftest mister veigrepet og kommer over i motgående kjørebane.

Desember er verstingmåneden, og da går også dødeligheten opp. Fra 2000 til 2009 skjedde det 1101 frontkollisjoner i desember, med i alt 125 drepte mennesker som resultat.

Selv i dyre, nye bilmodeller med jhøy grad av sikkerhet øker faren for å dø betraktelig i frontkollisjoner når farten overstiger 70 km/t. Vitale indre organer tåler ikke belastningene som oppstår inne i kroppen ved så kraftige sammenstøt.

Les også: 12.900 treff på søket "frontkollisjon" på nrk.no-domenet

Look to Sweden

Akkurat som i Norge har også politikerne i Sverige vedtatt en nullvisjon for trafikkdød. I Motsetning til her hjemme tar svenskene sin nullvisjon på alvor, i alle fall om en skal dømme etter utbyggingstakten av midtdelere.

I år bygger svenskene 200 kilometer midtdeler mot 14,5 kilometer her hjemme. Neste år har svenskene planlagt å bygge 230 km midtdeler neste år, mot 25 kilometer i Norge.

– Egentlig burde det vært omvendt. Svenskene har allerede 4200 kilometer vei med midtdeler, mot 617 kilometer i Norge, sier Geirr Tangstad-Holdal.

– Svenskene holder på å trappe ned sin midtdelerutbygging. Likevel bygger de innpå ti ganger mer per år enn oss.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Tid koster liv

Ved siden av liten vilje til å prioritere trafikksikkerheten ved midtdeler mener Geirr Tangstad-Holdal at regjeringen sløser med penger på den lille midtdelerutbyggingen som faktisk foregår. Det er en sideeffekt av regjeringen bevilger så knappe midler.

– Erfaringer fra store samferdselsprosjekter viser at det blir mye dyrere å bygge klattvis i stedet for å ta for seg lange strekninger av gangen, sier Geirr Tangstad-Holdal i ”Nei til Frontkollisjoner”.

Når det skal bygges opp midtdeler på en vei må veibredden utvides. Det er dette som drar av gårde med de største kostnadene, og ikke selve midtdeleren.

Dessuten tar det mye lenger tid å bygge klattvis, noe som både koster penger og går ut over trafikken på stedet.

– Vi sier at tid koster liv, sier Tangstad-Holdal.

SKRIV DIN MENING: Ønsker du flere vegstrekninger med midtdeler, dersom pengene må tas fra nye veiprosjekter eller for eksempel utbygging av jernbane?