Fra torsdag til søndag døde ni personer i trafikken her i landet. Ulykken i Lavangsdalen i Troms fredag er en av de verste etter krigen.
– Det er skammelig av Kleppa å gå ut og love at de skal gjøre det ene og det andre når det ikke finnes midler i Nasjonal transportplan til å gjennomføre det, sier nestleder i Stortingets transportkomité Bård Hoksrud (Frp) til NRK.no.
Høyre og lege Mads Gilbert har også gått ut og kritisert regjeringen for at byggingen av midtdelere går altfor sakte. De krever en mer forpliktende plan for trafikksikkerheten i Norge, spesielt etter ulykken i Lavangsdalen som krevde fem menneskeliv.
– Jeg mener vi er godt i rute, men mener også at vi skal bygge flere midtdelere. Vi må også huske at vi har historisk lave tall når det gjelder døde i trafikken i fjor. En ulykke er en for mye, men vi må faktisk tilbake til 1954 for å finne så lave tall.
– Men er du fornøyd med hastigheten på utbyggingen av midtdelere?
– Jeg er utålmodig hele tiden i forhold til flere tiltak for flere midtdelere. Men jeg vil ikke som Høyre fremstille det som at det ikke skjer noen ting. Vi har allerede en forpliktende veiplan med 152 tiltak, sier Kleppa.
Hør debatten på P2 med Kleppa, samferdselspolitisk talsmann i Høyre Øyvind Halleraker og Knut Arild Hareide (KrF) her:
– Burde holdt seg for god
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa svarte i dag også «ja» da hun ble spurt om hun mener at «nullvisjonen» er realistisk i Politisk kvarter i P2.
Nullvisjonen ligger til grunn for norsk samferdselspolitikk, og er en visjon om et transportsystem som ikke fører til død eller livsvarig skade.
– Det er frekt å svare ja på noe slikt, og statsråden burde holdt seg for god til det. Ingen av tiltakene som virkelig fungerer blir gjennomført fordi det koster for mye, sier Bård Hoksrud.
Hoksrud sier at man må sette av nærmere 6 milliarder kroner de to neste årene for å dekke behovet for midtdelere på de viktigste veistrekningene her i landet. Det vil redde 80-100 liv hvert år.
– I fjor ble det bygd 14,5 kilometer med midtdelere i Norge, og året før klarte man ikke å bygge 10 kilometer engang. I Sverige bygger de 200 kilometer med midtdelere hvert år. Der regner de at man sparer ett liv for hver femtiende kilometer med midtdelere, så vi har ikke klart å spare ett liv engang, sier Hoksrud.
Les også:
Les også:
Ifølge ferske tall i rapport 1053/2010 fra Transportøkonomisk institutt (TØI), som blir publisert en av de første dagene, er verdien til et liv i trafikken satt til 30,2 millioner kroner.
Dødshelgen oppsummert
Ulykkeshelgen begynte allerede torsdag ettermiddag, da en eldre mann døde etter at han falt og traff en lastebil da han skulle gå over et fotgjengerfelt i Sandefjord i Vestfold.
Les mer:
Senere torsdag kveld omkom en mann, og tre barn ble skadd etter at en lastebil og en personbil kolliderte på riksvei 4 ved Eina i Vestre Toten i Oppland.
Les mer:
Fredag morgen omkom en kvinne i 40-årene da bilen hun kjørte kolliderte med en buss på Arnavegen i Bergen.
Les mer:
Så smalt det skikkelig fredag ettermiddag. En sleng på glatt vinterføre førte til ulykken i Lavangsdalen i Troms fredag ettermiddag der fem personer omkom og 59 ble brakt til sykehus.
Les mer: Alt om dødsulykken i Troms
Søndag kveld døde en 44 år gammel fotgjenger på Linderud i Oslo etter å ha bli påkjørt av en bil. De fire familiemedlemmene i bilen ble alle skadd.
Les mer:
Andre alvorlige ulykker
I Kristiansund sentrum lørdag var en bil få centimeter fra å havne i sjøen etter at en bil i høy fart nektet å stoppe for politiet. Det kunne gått skikkelig galt, men sjåføren hadde flaks.
Les mer:
En mann er alvorlig skadd etter en frontkollisjon mellom to personbiler på riksvei 51 på Valdresflya i Oppland søndag ettermiddag.
Les mer:
Et vogntog kjørte av veien og ble liggende på siden ved Tingberg i Øyer i Oppland søndag kveld. Først etter en to timer lang redningsaksjon kunne den danske sjåføren berges ut og sendes til sykehus.
Les mer:
Advarer bilistene
Også i dag og utover uka advarer Vegtrafikksentralen om glatte veier og dårlige kjøreforhold.
– I dag har vi mye å stri med på veiene, både i lavlandet og på høyfjellsovergangene. Folk må ta seg god tid, sier vaktoperatør Kai Johnny Bugjerdet.
Les også:
Tall fra Trygg Trafikk viser at 210 personer mistet livet på norske veier i 2010. Det er to færre enn i 2009, og 21 færre enn gjennomsnittet de siste fem årene.