Hopp til innhold

Slik unngikk Paris et 11.september-angrep

Sju år før 11. september 2001 hadde islamistiske kaprere planlagt å styrte et fly inn i Eiffeltårnet. De ble stanset i en dramatisk redningsaksjon.

26 desember 1994 stormet franske styrker et kapret fly på flyplassen i Marseille

Da flyet ble stormet hoppet annenflygeren ut av vinduet i cockpiten. Se Dagsrevyens reportasje fra dramaet her.

Julen for 20 år siden ble et passasjerfly med 241 mennesker om bord kapret på flyplassen utenfor hovedstaden Alger.

Passasjerene som var på vei til julefeiring i Frankrike, fikk isteden oppleve 54 timers mareritt.

I Algerie var det borgerkrig i 1994. Den hadde vart i tre år etter at Den islamske frigjøringsfronten hadde vunnet første valgrunde i landet. Hæren, som fryktet at islamistene skulle vinne hele valget, tok makten og mange islamister ble arrestert.

Flere av nabolandene og den tidligere kolonimakten Frankrike støttet den militære regjeringen, noe som blant annet fikk islamistene til å erklære krig mot Frankrike.

Dynamitt i lomma

Klokka 11 på formiddagen julaftenen i 1994 tok fire islamister fra ekstremistgruppa GIA (Den bevæpnede algeriske gruppen) kontroll over flyet.

– Vi er fra GIA. Vi er mordere og vi tar kontroll over dette flyet, var beskjeden de 229 passasjerene og besetningen på 12 fikk.

Noen år senere, i 2001, bekreftet en tidligere leder i GIA, Omar Chikhi, at planen hadde vært å styrte flyet i Eiffeltårnet.

– Målet med operasjonen var å demonstrere styrke for å få franske myndigheter til å endre drastisk på sin politikk overfor Algerie, sa han da.

Kaprerne var kledd som lokale sikkerhetsfolk og var utstyrt med kalisjikover, håndvåpen og granater.

– De hadde identifikasjonsmerker på seg og sa at de skulle kontrollere flyet, men vi ante uråd da vi så at en av dem hadde dynamitt i lomma, sa annenpiloten Jean-Paul Borderie til avisen Oest France.

Drepte passasjerer

Da algeriske myndigheter nektet flyet å ta av, fikk kapringen sitt første dødsoffer. En algerisk politimann som ba om nåde ble drept og kastet ut av flyet.

Den neste som ble drept av en vietnameser som var ansatt ved landets ambassade i Algerie.

Mens timene gikk forsøkte både flygerne om bord og algeriske myndigheter å forhandle med kaprerne. De krevde å få satt fri fengslede GIA-medlemmer og å få fjernet sperringene som hindret flyet i å forlate rullebanen. Men kravene ble ikke hørt og nok en passasjer ble drept.

Julen 1994 ble et fly fra Air France kapret i Algerie

Se Dagsrevyens innslag fra 1994: Flyet sto på flyplassen i Algerie i over et og et halvt døgn før det til slutt fikk fly mot Frankrike.

Natt til 26 desember, ved to tiden, fikk flyet til slutt forlate Algerie. Da hadde kaprerne fått vite at det ikke var nok drivstoff om bord til at de kunne nå fram til Paris.

– Vi sa at vi hadde brukt drivstoff på aircondition og annet mens flyet hadde stått på bakken og at vi bare hadde nok bensin til å nå fram til Marseille. Det var ikke sant, men de trodde på det, sa annenflygeren Jean-Paul Borderie til Ouest-France.

Ville styrte flyet i Paris

Ved tretiden på natten landet flyet i den sørfranske byen. Kaprerne krevde nå 27 tonn drivstoff for å komme seg videre.

Åtte tonn hadde vært nok for å komme til Paris og kravet gjorde franskmennene sikrere på at de virkelig hadde planer om å styrte flyet i den franske hovedstaden, skriver Le Figaro.

Kaprerne krevde å få holde en pressekonferanse og lot seg overtale til at det skulle skje i Marseille og ikke i Paris, siden det allerede var kommet mange pressefolk dit.

Under dekke av at det tok noe tid å få forberedt den, brukte franskmennene tid på å forberede en storming av flyet.

Ved femtiden på ettermiddagen angrep de franske spesialstyrkene. Tre rulletrapper ble kjørt fram mot flyet og soldatene brøt opp dørene for å storme inn, men det gikk ikke helt etter planen.

Soldatene hadde nemlig øvd på denne operasjonen med et tomt fly. Da rulletrappene ble kjørt bort til det kaprede flyet ble det raskt klart trappene var stilt for høyt fordi franskmennene hadde glemt å tenke på at de mange om bord tynget flyet noe ned.

Skudd og granater inne i flyet

Men som videobildene viser, de kom seg inn og der ble de møtt med kraftig beskytning. De fire første soldatene ble skutt og såret, mens annenflygeren Borderie hoppet ut av et av sidevinduene i cockpiten.

Mens vettskremte passasjerer kastet seg ned på gulvet for å unngå skuddvekslingen, kom flere soldater seg inn de bakre dørene. Der møtte de ingen motstand og kunne begynne å evakuere passasjerer ned redningsskliene.

– Det kjentes som om jeg gikk i gjørme, men det var passasjerer som lå på gulvet. Jeg tråkket på dem mens jeg ropte ut kommandoer, forteller en av soldatene, Alain Pustelnik til Le Figaro.

En av kaprerne utløste en granat, men den gjorde liten skade. Kulene fløy inne i flykroppen og i løpet av de seksten minuttene det hele varte, ble det løsnet mellom 1000 og 1500 skudd.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kapret fly Marseille, 1994

Mens det ble skutt inne i flyet, ble passasjerer evakuert ut via redningsskliene.

Foto: GEORGES GOBET / AFP

Innen passasjerene var ute av flyet, var tre kaprere drept. Den fjerde skjøt mot soldatene, men da han gikk tom for ammunisjon etter 20 minutter, ble også han skutt.

Etter 54 timer var det hele over.

– Tårene trillet, jeg vet ikke om vi lo eller gråt. Vi var så takknemlige over at vi var i live, fortalte passasjeren Richard Cleret til Radio France International.

16 passasjerer var blitt såret, men ikke alvorlig.

– Kaprerne kunne ikke føre flyet

Fransk TF1 påpeker at både franske myndigheter og mange lands luftfartsmyndigheter strammet inn sikkerheten etter kapringen. Men spør seg om ikke terrorister var de som lærte mest.

– Ingen av de fire kaprerne hadde reist med fly før. De måtte stole på pilotene om bord, de var ikke herre over situasjonen, sa journalisten Malik Aït-Aoudia til tv-kanalen da den lagde en dokumentar om kapringen for ti år siden. Journalisten hadde fulgt dramaet gjennom jobben.

– Jeg kan ikke se bildene fra New York den 11. september uten å tenke på flyet vårt. Da jeg så bildende derfra, var det som om jeg satt i flyet, sa passasjer Zahida Kakachi, til TF1.

Kapret fly Marseille, 1994

Kulehull er tydelig spor etter kampen inne i flyet.

Foto: REUTER / NTB scanpix

SISTE NYTT

Siste nytt