«Norges klimamål nås ikke», er konklusjonen i NHOs energi- og klimapolitiske dokument «Norske energiressurser i det grønne kappløpet», som legges fram tirsdag, skriver Dagens Næringsliv.
– Det ser man jo på utviklingen. Det mangler åtte millioner tonn. Jeg tror det er på tide å spille med åpne kort og en realistisk agenda, sier NHO-direktøren til avisen.
Lund mener verdifull tid de siste årene er blitt brukt på mange store ord og fagre løfter, men lite handling. Hun får støtte av klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H):
– Jeg er enig i at det er for stor avstand mellom hva som ble satt som mål, og hva forrige regjering fortalte om måloppnåelse, sier statsråden.
– Vi vil oppfylle våre internasjonale forpliktelser, men slik det ser ut nå, ser vi at det er veldig krevende å nå målet for nasjonale utslippsreduksjoner i 2020. Men det må ikke være til hinder for at vi skal prøve. Det er et mål på vei til 2050, sier Sundtoft.
Felles kronikk med LO-lederen
I en felles kronikk i VG tirsdag peker NHO-direktøren og LO-leder Gerd Kristiansen på hva de mener Norge bør gjøre for klimaet.
– Dagens politiske kurs internasjonalt vil ikke bringe oss innenfor togradersmålet. Det må kraftigere lut til, fastslår de to.
Lund og Kristiansen mener Norge bør kutte innenlandske klimagassutslipp der det er mulig. Men når produksjon i Norge setter mindre klimaspor enn produksjon i utlandet, bør den foregå her.
– Klimautfordringen er global. En politikk som flytter produksjon fra Norge til land der klimagassutslippene er høyere – såkalt karbonlekkasje – vil være svært uheldig for klimaet, skriver Kristiansen og Lund.
Transportsektoren
Begge mener transportsektoren har et stort potensial for å redusere utslippene, og mener at utbyggingen av kollektivtransport i og rundt de store byene går for tregt. Det gjelder også overføringen av gods fra vei til bane og sjø.
Lund og Kristiansen er ikke i tvil om at verden fortsatt vil etterspørre karbonbasert energi fram mot 2050. Det gir store utfordringer.
– Hvis det skal kunne la seg forene med togradersmålet og en klimavennlig utvikling, må vi kombinere fangst og lagring, teknologi som reduserer utslipp og en pris på CO2-utslipp som gjør at kull erstattes av gass.
– Norsk næringsliv har alle forutsetninger for å være i front, men det krever at myndighetene legger til rette, slik at norsk næringsliv tør å satse, konstaterer NHO- og LO-lederne.