Helt siden passasjerflyet til Malaysia Airlines fra Amsterdam til Kuala Lumpur ble skutt ned forrige uke, har hovedteorien vært at det ble truffet av luftvernraketter fra bakken.
USAs etterretning fortalte tirsdag kveld at de mener det var russiske separatister som skjøt ned flyet – separatister med dårlig opplæring som dermed traff et sivilt fly ved en feiltakelse.
Les også:
Flere eksperter forteller nå at det er mulig for personer uten lang trening å treffe et fly med luftvernsystemet Buk SA-11, som utpekes som det som traff flyet.
Til det amerikanske magasinet Wireds nettsider sier militære eksperter at det bare trengs tre, fire dager med trening for å klare å treffe et sivilt rutefly.
– Hvis man kan lese en sjekkliste er det nok i og for seg mulig å fyre av raketter etter så lite trening som tre, fire dager, sier forsker Harald Hovland ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) til NRK.
FFI-forskeren understreker at seriøse aktører ikke uten videre sender avgårde svært potente våpen uten å ha sjekklister og prosedyrer som de stoler på. Det er usikkert hvilke systemer og dokumentasjon som kan ha vært brukt i østlige Ukraina.
Hovland har jobbet med beskyttelse av fly og helikopter mot luftvern, og kan mye om luftvernsystemer.
Hvis flyet ble truffet ved et uhell, er det noe som tyder på at luftvernbatteriet ikke var fullt ut bemannet av russiske soldater.
Punkter på skjerm
Luftvernsystemene består vanligvis av flere forskjellige komponenter, og både Hovland og internasjonale eksperter forteller at det gjerne trengs en samtrente gruppe for å gjennomføre gode nedskytinger.
Utfordringen er å være samtrent nok, og ha kompetanse på å velge ut og vurdere målene, ifølge Hovland i FFI.
– Man ser typisk punkter på en skjerm med hvilken retning det flyr, hastighet og eventuelt flyhøyde, sier Hovland.
Deretter kan ved hjelp av systemet velge et fly som flyr over området og skyte på det. Akkurat det å velge ut mål og fyre av kan også folk med lite trening gjøre, bekrefter forskeren.
– De vil nok også kunne velge ut mål på en radarskjerm, men til å vite hva man skyter på er det noe helt annet, sier han.
Les også:
Fløy høyt over Ukraina
Da Malaysia Airlines' rute MH17 reiste over Ukraina mot Kuala Lumpur fløy det rundt 10.000 meter over bakken, eller på en flyhøyde tilsvarende 33.000 fot.
Både det og at det fløy på en rett kurs hele tiden er informasjon som godt trente soldater ville kunne brukt til å vurdere flyet som sivilt også uten veldig avanserte systemer. Dermed blir det tilsvarende vanskeligere å peke ut det spesifikke målet uten bred trening i forkant.
– De som bruker systemet må kjenne typiske mål godt nok til å skille et jagerfly som flyr i 500 knop, og et kommersielt fly som kanskje ikke flyr så fort, sier FFI-forsker Hovland.
Ukrainske myndigheter tillot bare sivile fly over krigsområdet øst i landet over 32.000 fot på ulykkesdagen.
– Krever mer å skille sivile fra militære
FFI-forskeren forteller at fullstendige luftvernsystemer drevet av et lands luftforsvar gjerne er koblet sammen av mange ulike enheter. De har også ofte informasjon inn fra sivile luftreguleringssystemer, og kan derfor skille ut alle sivile fly ganske enkelt.
Ifølge opplysninger Wired sitter på fra en tidligere etterretningsanalytiker fra det amerikanske luftforsvaret, skal Buk-systemer kunne ta imot slike transponderkoder som viser type fly.
Også uten dette kunne godt trente soldater ha tydet radarsignalene.
– De som er godt trent vil kunne høre på pinget som kommer tilbake fra flyet på radaren. Det krever derimot mange års erfaring fra øvelser, sier han.
Om mulige separatister med liten trening og kompetanse sier han følgende:
– De kan se fly på skjermen som prikker, men det er et stykke fra det til å vite om det er sivile fly eller militære mål, sier Hovland i FFI.