Hopp til innhold

– Kinas hurtigtog blir aldri lønnsomme

BEIJING (NRK): Kina planlegger å bruke enorme beløp på flere hurtigtog etter at den økonomiske veksten på nytt har bremset opp. Men særlig samfunnsøkonomisk lønnsomme blir de aldri, tror økonomiprofessor.

Hurtigtog på vei mot Beijing

GÅR UNNA: Et hurtigtog ses her på vei til Beijing. Kina planlegger en voldsom utbygging av hurtigtogsnettet.

Foto: JASON LEE / Reuters

Kina har allerede verdens største hurtigtogsnett. 12.000 kilometer står ferdig, langt mer enn noe annet land i verden.

Togene går i over 300 kilometer i timen og gjør at en reise fra Beijing til Shanghai nå tar litt under fem og en halv time.

Dersom Bergensbanen hadde gått i samme tempo, ville turen tatt én time og førtifem minutter.

Bygget under finanskrisen

Størstedelen av dette enorme tognettet er bygget etter 2008.

Samtidig som daværende statsminister Jens Stoltenberg lovet «vann i bassengene» og oppussing av skolebygg, vedtok Kina å bygge verdens største lyntog-nettverk for å holde veksten oppe.

Men for dem som regner på transportøkonomi, gir satsingen liten mening.

– Driftsinntektene til høyhastighetstogene i dag kan ikke engang dekke renteutgiftene på lånene som ble tatt for å bygge dem, sier økonomiprofessor Zhao Jian ved Jiaotong-universitetet i Beijing til NRK.

Høy fart på tog i Kina

TEMPO: Det går unna med Kinas hurtigtog.

Foto: Peter Svaar / NRK

Han mener togenes driftskostnader er altfor høye, og at billettprisene er utenfor rekkevidde for en stor andel kinesere.

– Sammenlignet med en kinesisk gjennomsnittsinntekt er billettprisene veldig høye. Likevel er billettprisene for lave i forhold til driftsutgiftene, sier professor Zhao, og viser til at togdriften i dag er tungt subsidiert av staten.

Enorm overkapasitet

Kinas økonomi er på vei inn i en ny nedkjøling, og bommet i fjor på vekstmålet for første gang siden 1998.

En del av myndighetenes svar er en storstilt utvidelse av lyntognettet i året som kommer.

Men nettet som eksisterer i dag, har allerede stor overkapasitet:

Togstasjonen i Shanghai

STOR SATSING: Det satses på tog. Her fra togstasjonen i Shanghai som er på størrelse med Gardermoen flyplass.

Foto: Peter Svaar / NRK

– Mellom Xi’an og Guangzhou har vi bygget dobbeltspor med kapasitet til 160 togsett i døgnet. Foreløpig er det bare passasjerer nok til 30 togsett i døgnet. Om du bygger et luksushotell med 160 etasjer, og bare bruker 30 av dem, tror du hotellet noen gang blir lønnsomt? spør professor Zhao retorisk.

Vil ha vanlige tog

Han mener utbygging av infrastruktur og jernbane er nødvendig, men sier vanlige tog ville vært mye mer fornuftig for Kina nå fordi konstruksjons- og driftsutgiftene bare er en brøkdel av hurtigtogets.

– Den eneste hurtigtogslinjen jeg tror på sikt kan gå i null er ruten mellom Beijing og Shanghai. Men for de andre rutene, nei. De blir ikke lønnsomme.

SISTE NYTT

Siste nytt