Hopp til innhold

Får skryt av departementet

Stokkøya Sjøsenter i Åfjord får stor skryt av Fiskeri- og kystdepartementet. Spesielt framheves bedriftens evne til å kombinere mat og reiseliv som noe positivt.

Roar Svenning, Grüne Woche

Eier av Stokkøya Sjøsenter, Roar Svenning deltar i år på Grüne Woche, og gleder seg over ros fra departementet.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden, NRK

– Det er utrolig hyggelig. At man trekker fram enkeltbedrifter slik er veldig, veldig stas, sier eier av Stokkøya Sjøsenter, Roar Svenning.


Stokkøya Sjøsenter deltar i år for første gang under Grüne Woche i Berlin. Og allerede dagen før Grüne Woche åpnet var Fiskeri– og kystdepartementet på banen for å spesielt trekke fram Stokkøya Sjøsenter som en suksesshistorie å lære av.

Henrik Rettrup m.fl

Stokkøya Sjøsenter sin kokk Henrik Rettrup (t.v) var blant de som hadde travle dager under Grûne Woche

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden, NRK

Håndterer kombinasjonene


– Regjeringen har som ambisjon å være verdens fremste sjømatnasjon. Stokkøya Sjøsenter er et typisk sted som på en veldig bra måte viser fram både hav, norske mattradisjoner og som serverer gode måltider med muligheter for overnatting. Vi mener dette er veldig spennende for oss, sier politisk rådgiver i Fiskeri– og kystdepartementet, Tord Dale.


Stokkøya Sjøsenter har utviklet seg fra å være et område med camping, til å bli et internasjonalt omtalt sjøsenter, hvor det blant annet tilbys overnatting i arkitekt-tegnede kysthus. I tillegg er det en egen strandbar og SUB- hus på området. Sjøsentret ligger ved Hosnasand i Åfjord, og sjømat og naturopplevelser er en del av konseptet.

Se og lær

Tord Dale, politisk rådgiver Fiskeri- og kystdepartementet

Politik rådgiver i Fiskeri- og kystdepartementet, Tord Dale mener Stokkøya Sjøsenter er en bedrift å lære av.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden, NRK

– Mange kan lære av Stokkøya Sjøsenter fordi de greier å kombinere mat, opplevelser og norsk historie. Når vi selger fisk i utlandet ser vi at vi også trenger å fortelle historien om norsk fisk. Fordi det er rent, bærekraftig og har lang historie, og det greier Stokkøya Sjøsenter. De utmerker seg, sier Dale.

Mat kombinert med opplevelser er blitt en større del av norsk reiselivsvirksomhet de siste årene.


– Vi har sett på det som en god strategi. Målsetningen har ikke vært noe annet enn å lage en god bedrift tuftet på de forutsettingene som ligger der vi holder til. Vi har brukt arkitektur og natur og mat som en veldig viktig del og opplevelser tuftet på plassen vår, sier Svenning.

På Stokkøya Sjøsenter brukes arkitektur,natur og mat for å gi besøkende en unik opplevelse.

Se bilder fra Stokkøya Sjøsenter.


Teamet bak sjøsentret har vært Roar Svenning, Ingrid Langklopp og Toril Langklopp.


– Det er ikke så mye vanskeligere enn å tenke; hva ville vi selv ha opplevd? Vi ønsker gjester som setter pris på de kvalitetene vi har. Det er også godt å samarbeide med andre tilbydere av tjenester i nabolaget. Det er viktig å jobbe komplementært. Blant annet med å skaffe tilveie råvarer, sier Svenning.


Et tonn blåsjell på en sommer


I forkant av Grüne Wohe møttes Norges topper innen blant annet forvaltning, matbransjen, og reiselivsbransjen, i Berlin. Der nevnte Dale Stokkøya Sjøsenter spesielt som et eksempel til etterfølgelse.

SUB-lugarene på Stokkøya Sjøsenter

SUB - lugarer ved Stokkøya Sjøsenter.

Foto: Mona Hovdahl Steigedal


Både mat, opplevelser og natur i kombinasjon med spesiell arkitektur er noe man kan se for seg er et reiselivsfortinn for Norge i framtida, hvis man gjør det riktig.

– Det blir hver dag spist 32 millioner sjømatmåltider verden over. Mange lurer på hvor denne maten kommer fra. Vi trenger noen som viser fram dette. Stokkøya Sjøsenter utmerker seg nasjonalt fordi de har klart å treffe veldig bra, sier Dale.

Han framhever også Fosen som sjømatregion.

– Stokkøya Sjøsenter har brukt ny og moderne arkitektur, de har en spesiell og spennende plassering, midt i en region som er veldig stor og sterk på sjømat, og som skal bli større. De lager veldig god mat der ute. Bedriften selger over et tonn blåskjell i løpet av en sommer, det er mye for en så liten restaurant, sier Dale.

– Vi vil jobbe mer mot å bli en helårsbedrift. Sesonger vil bli et arbeidsområde for oss. Vi skal bli enda tydeligere på mat og på drikke. Det vil også i framtida bli viktig å ha mange rundt seg som er tilbydere av tjenester. Utenlandske gjester vil gjerne oppleve, ikke bare sove og spise, sier Svenning, som ikke ser ut til å la god-ordene fra departementet bli en hvilepute.

Næringslivskonferanse før Grüne Woche 2013

Landbruk- og matminister Trygve Slagsvold Vedum (t.h) og rådgiver i Fiskeri- og kystdepartementet Tord Dale, var blant de som deltok på dialog-seminar i forkant av Grüne Woche.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden, NRK