– Vi hadde forventet at systemet ble godt mottatt, men at det skulle ha en slik utvikling kunne vi ikke forutse, sier kommunikasjons- og markedssjef i AtB, Grethe Opsal, til NRK.
Fra lanseringen i november 2011 til 4. september i år, solgte administrasjonsselskapet for kollektivtrafikk i Sør-Trøndelag én million billetter via app og SMS.
Dette er ny rekord i Norge via mobil som kanal, ifølge mobizmag.no.
– Alltid en «billett i lomma»
Mobillett-appen lastes ned gratis. Før bussen kommer velger du billettype og betalingsmåte, og når du går om bord viser du frem billetten du får opp på smarttelefonen din.
– Vi gjør det enkelt for kundene å kjøpe billett. Du trenger ikke tenke på kontanter. Nesten alle har mobiltelefon, og dermed alltid en «billett i lomma», sier Opsal.
Og det er tydelig at kundene griper denne muligheten. AtB har solgt opptil 9.400 mobilletter på én dag.
– Tallene stiger stadig. Bare på de to ukene som har gått siden 1 million ble nådd er det solgt mer enn 95.000 billetter.
- Les også: En million flere bussreiser
App eller SMS
– I dag støtter leverer vi løsningen på Android og iOS for app. Det er også mulig å benytte seg av løsningen via SMS, sier Torstein Solli Hansen i WTW, selskapet som har laget den mobile billettløsningen, til mobiz. mag.
Det er ingen land i verden hvor så mange av innbyggerne har smartmobil som i Norge. Til tross for dette er over 40 % av billettene solgt via SMS.
Hansen sier at selv om SMS ikke er fremtidens kanal, så er det fortsatt et lavterskeltilbud og en av grunnene til at AtB har solgt så mange billetter.
– Den sikreste billettformen er via appen, hvor du får opp billetten og nedtelling i forhold til hvor lenge den er gyldig, sier Grethe Opsal.
– Vi ser gjerne at flere tar i bruk appen, men vi kommer til å beholde SMS-løsningen en god stund til.
- Les også: Her blir det gratis å ta bussen
– Mindre risiko for ran
– Jo flere som kjøper billett før de går om bord i bussen, dess lettere er det for bussen å holde rutetidene, sier Opsal.
I tillegg til å spare tid, ønsker AtB å redusere kontantomsetningen fordi det utgjør en reell ransrisiko.
– Dette er et viktig poeng. Over hele landet er det fokus på å redusere kontanter om bord på bussene, med tanke på sjåførenes sikkerhet.
WTW har også en versjon av billettsystemet under utprøving i Alta og Telemark.
– Flere andre fylkeskommuner har vært i kontakt med oss. De ser at vår løsning kan være et hurtig tiltak for å få bukt med den høye kontantomsetningen som kollektivtransporten har på sine kjøretøy, sier Torstein Solli Hansen til mobizmag.no.
- Les også: Fornøyde med kollektivtrafikken i Oslo