Hopp til innhold

Her blir det gratis å ta bussen

Mens andre hovedsteder i Europa tar grep for at folk skal la bilene stå, beskyldes Oslo for å være både sykkelfiendtlig og uten ambisiøs kollektivsatsing.

Kollektivtransport i Tallinn

I Talllinn blir det gratis å ta buss og trikk fra 1. januar.

Foto: NRK

Jan Espen Kruse i Tallinn

Fra 1. januar blir det gratis å bruke offentlig transport i Estlands hovedstad, Tallinn, selv om landet er rammet av økonomisk krise.

Byen med omtrent 400.000 innbyggere, blir den første hovedstaden i Europa med et slikt tilbud.

Pådriveren bak prosjektet med gratis kollektivtransport, er viseborgermester i Tallinn, Taavi Aas. For ham er det viktig å profilere hovedstaden som en grønn by.

– Vi ønsker oss naturligvis renere luft. Vi vil ha mer plass til syklister, kollektivtransport og fotgjengere. Når det gjelder luften, kommer bare 6 prosent av CO2-utslippene fra kollektivtransport. Mens 94 prosent kommer fra personbilder og lastebiler, sier Aas til NRK.

I en folkeavstemning tidligere i år stemte 3/4 av innbyggerne for forslaget om å gjøre offentlig transport gratis.

– For dyrt

Ola Elvestuen

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Foto: Svein Ommundsen

I Oslo er situasjonen annerledes, her har myndighetene ikke råd til å la folk reise gratis med kollektivtransport.

– Vi bruker 1,5 milliarder kroner på kollektivtrafikk hvert år. Det er bare driftsutgiftene. I kommer alt som brukes til investeringer. Hvis du legger til 1,5 milliarder kroner, så er det klart at det er vanskelig innenfor kommunens budsjetter, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Han mener utfordringen for kollektivtilbudet i Oslo ikke er prisen, men å klare å utvide tilbudet og kapasiteten etter hvert som byen vokser.

Satser på sykkel

Syklister i Amsterdam

Amsterdam har i flere år satset på syklistene og bygget opp et stort nettverk av sykkelveier.

Foto: NRK

En annen måte å redusere bilbruken på, er økt satsing på sykkeltrafikk. Her ligger Oslo langt bak flere av de store byene i Europa.

Amsterdam har i flere år satset hardt på å få folk til å sykle, og ble i år kåret til verdens sykkelhovedstad.

– Hvis vi ikke styrker bruk av sykkel i Nederland, må vi betale mer for kollektivtransport og bilveier. Bruk av sykkel blir i forhold til dette relativt rimelig, sier talsmann for byrådet i Amsterdam Rob Smiers.

Ved sentralstasjonen i den nederlandske hovedstaden er det bygget et parkeringshus med plass til 12.000 sykler. Mange som bor utenfor byen lar sykkelen stå her over natta.

Til tross for den høye kapasiteten kan det være trangt om plassen.

– I den travle tiden om morgenen er det ganske fullt her. Jeg fikk utendørsplass på taket, men skulle gjerne hatt en plass nede hvor det er tørt, sier en sykkelpendler NRK møter i parkeringshuset.

Sykkelparkeringshus i Amsterdam

Sykkelparkeringshus med plass til 12.000 sykler i Amsterdam.

Foto: NRK

– Reduserer trafikken

Rune Gjøs

Generalsekretær i Syklistenes landsforening, Rune Gjøs.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

I Oslo har syklistene vanskeligere kår. Noen steder finnes det sykkelstier, men det er ikke et sammenhengende nett.

Samferdselsbyråd, Ola Elvestuen, innrømmer at Oslo ligger bak byer som Amsterdam og København når det gjelder sykkelbruk. .

– Oslo har definitivt ambisjoner om å bli en god sykkelby. Vi vil at det skal være enkelt å velge miljøvennlig, og enkelt å være både gående og syklende. Men det tar tid, og det er klart vi ligger etter byer som Amsterdam og København, sier han.

Generalsekretær i Syklistenes landsforening, Rune Gjøs, er overbevist om at flere vil velge bort bilen om bare myndighetene stryker satsingen på syklister.

– Det er et stort potensial for økt sykkelbruk i Oslo. Det vil ta bort biler, redusere kø, og skape mindre kaos. Trafikkavvikling er et kjempeargument for å satse på mer sykkeltrafikk, sier Gjøs.