Hopp til innhold

Full jernbanekrangel på Twitter

Politikerne krangler om hvem som har skylda for at Jernbaneverket mangler gryteklare jernbaneprosjekter i 2016.

Jernbaneskinner på Meråkerbanen på Hell

Slike jernbanesvinger hører neppe med i moderne toganlegg.

Foto: Tor Beisvåg

Linda Hofstad Helleland (H), leder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget

Linda Hofstad Helleland (H), leder i transportkomiteen, sier regjeringen mangler investeringsklare jernbaneprosjekter fordi de rødgrønne ikke satte i gang nok planlegging da de hadde makten.

Foto: Helena Rønning/NRK
Snorre Valen

SVs Snorre Valen mener regjeringen har resignert i jernbaneutbyggingen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å bruke 21,3 milliarder kroner på jernbane. De skulle gjerne brukt mer, men sier det ikke finnes investeringsklare prosjekter.

– Det tar mange år å planlegge og prosjektere et utbyggingsprosjekt fram til man kan begynne å bygge. Det sier kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket Svein Horrisland.

Tok av på Twitter

Det er både Høyres Linda Hofstad Helleland og SVs Snorre Valen smertefullt klar over. Likevel er de kraftig uenige om hvem som burde ha begynt planleggingen, de rødgrønne under åtte år med Jens Stoltenberg (2005-2013), eller dagens regjering under Erna Solberg (2013 - ).

I «Politisk kvarter» på NRK P2 fredag prøvde Valen tre ganger å utfordre de borgerlige på kutt i jernbane. I stedet har debatten tatt av på Twitter.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

Rødgrønn plantørke?

– Hadde vi hatt en halv milliard kroner mer å bruke til jernbane, kunne vi ikke fått brukt dem, sier Helleland. Hun skylder på de rødgrønne, som gikk av i 2013.

– I 2012 satte de rødgrønne av 47 millioner kroner til å planlegge jernbaneutbygging.

– Vi økte det til 714 millioner kroner i fjor. I år ønsker vi å bruke 1144 millioner kroner til jernbaneplanlegging, sier hun.

Det er 25 ganger mer.

– Det var jo vi som reddet jernbanen

SVs Snorre Valen har en helt annen oppfatning av jernbanehistorien.

– I 2005, da vi tok over etter Bondevik, så lå norsk jernbanesatsing fullstendig brakk. Vi femdoblet investeringene. Vi skyldte aldri på Høyre den gang, sier Valen.

– Det fikenbladet hun kommer med nå er usedvanlig svakt fra en leder av transportkomiteen. Hennes parti har styrt landet i to år, og hun vet godt hva som ligger i NTP. Dersom planlegging er problemet, så burde de planlagt enda mer.

Valen mener regjeringen kunne ha klart å øke utbyggingstakten for jernbane, slik de har klart for vei.

– De øker investeringene i vei med 18 prosent bare i år. Dette viser at regjeringen har prioritert å planlegge vei foran jernbane.

Flyfoto Strandlykkja E6 nord for Minnesund

Utbyggingen av E6 og ny dobbeltsporet jernbane langs Mjøsa har vært et stort løft som avsluttes i 2015.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

2016 blir det store vedlikeholdsåret

Regjeringen har i fravær av nye gryteklare prosjekter putte mer av jernbanepengene i vedlikehold.

– Vedlikehold trenger kortere planlegging enn nybygging, sier kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket Svein Horrisland.

Også her er Helleland og Valen som hund og katt.

– Under de rødgrønne økte etterslepet på vedlikehold med én milliard i året. 2014 var det første året på ti år at vi reduserte forfallet. Nå spiser vi opp vedlikeholdsetterslepet med 0,5 milliarder i året, sier Helleland.

– Vi økte jernbane mer enn vei. Etter skiftet har vei vært vinneren, sier Valen.

I 2009 skrev undertegnede om vedlikeholdssvikten for jernbanen. Det var tiltakspakken under finanskrisen i 2009 som satte regjeringen Stoltenberg på sporet av økt vedlikehold. Les artikkelen fra 2009.