Det dreier seg blant annet om Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen. Varselet om anbudskonkurransen er lagt ut på statens nettside Doffin torsdag.
– Vi gjør en satsing på jernbanen ved å ruste opp infrastrukturen og bedre organiseringen. En del av det er å ta i bruk konkurranse for å få et bedre tilbud til de reisende. Det gjør man på buss, på ferje, og på fly i dag og nå gjør vi det også på tog, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NRK.
Han legger til at det satses på en trafikkstart med operatørene fra desember 2018.
I Sverige også lagt jernbanen ut på anbud. Der har det svenske Forbrukerrådet konkludert med at avregulering og konkurranse ikke har løst noe, men heller ført til kaos.
– De har helt rett. Svenskene har gjort noe annet enn de vi gjør nå. Vi har sagt at Staten skal ha full kontroll på det som skjer. Vi skal bestemme rutetider og investere mye mer i vedlikehold. Så dette er ikke et frislipp som de har gjort i noen land, men en styrt konkurranse, sier Solvik-Olsen.
To trafikkpakker
Anbudskonkurransen deles i to. Konkurransen om det som kalles Trafikkpakke 1 vil foregå i første halvår i 2017. Det omfatter Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
Målet er at det skal inngås avtale med operatører i løpet av august neste år. De øvrige togstrekningene omfattes av det som kalles Trafikkpakke 2, og her er målet at det skal inngås en avtale ved årsskiftet 2017/2018.
På de fleste av strekningene går det dieseltog. Rent geografisk dekker linjene halve Norges jernbanestrekninger.
– Det er lagt ut varsel om to pakker det skal konkurreres om, en for Sørlandsbanen, og en for det vi kaller «dieselverdenen» pluss Dovrebanen Oslo-Trondheim, sier NSB-sjef Geir Isaksen til Aftenposten.
Vil vinne anbudet
NSB får altså konkurranse, men NSB-sjef Geir Isaksen er optimistisk og vil jobbe hardt for å vinne anbudene.
– Vi kjenner strekningene godt i dag. Vi kjenner kundene. Vi tror vi har et godt utgangspunkt for å regne ut riktig pris. Og så har vi veldig lyst til å vinne dette, sier Isaksen til avisa.
Selve utlysningen kommer om ett år.
Disse strekningene legges ut:
- Sørlandsbanen
- Jærbanen
- Dovrebanen (Oslo - Trondheim)
- Rørosbanen
- Nordlandsbanen
- Trønderbanen (Trondheim - Steinkjer)
- Meråkerbanen
- Raumabanen