– De scorer veldig høyt og skiller seg positivt ut, så noen må ha gjort noe riktig, sier kommunikasjonssjef i Norges Automobil Forbund, NAF, Inger Elisabeth Sagedal.
Undersøkte hverdagsreisen
NAF hiver seg inn i valgkampen og fokuserer på hverdagsreisen for folk flest.
Målinger selskapet TomTom har gjort av reisetid i byene bekrefter folks opplevelse av trafikken, opplyser NAF. TomTom bruker GPS for å se hvor mye senere trafikken går i rushtid enn ellers.
– I Trøndelag er folk mest fornøyde og sitter minst i kø, konstaterer Sagedal.
Les også: Trondheim får skryt for Miljøpakken
Oslo kommer dårligst ut
69 prosent av innbyggerne i Trondheim er svært eller meget fornøyd med hverdagsreisen sin. Tilsvarende tall for Bergen er 59 prosent, Stavanger 58 prosent og Oslo 52 prosent.
– Dette er veldig hyggelig, men vi vet at dette er et resultat av bedre kollektivtrafikk og restriksjoner på biltrafikken, sier ordfører i Trondheim, Rita Ottervik. (Ap)
Trønderne tilbringer 13 prosent av reisetida i kø. Stavanger kommer dårligst ut her med 23 prosent, Bergen med 17,5 prosent og Oslo med 15 prosent.
– Det at flere reiser kollektivt gjør også at bilene kommer fortere fram. Det skaper bedre plass på veiene, sier Ottervik.
Gulrot og pisk
38 prosent av innbyggerne i Oslo opplyser at de er forsinket annenhver uke eller oftere. 27 prosent svarer det samme i Stavanger, 26 prosent i Bergen, mens 23 prosent opplever dette i Trondheim.
I rushtiden opplever trønderne 38 prosent forlenget reisetid, bergenserne 42 prosent, innbyggerne i Stavanger 56 prosent og folk i Oslo 75 prosent.
– Vi har fått systemer som gjør at bussene slipper fortere fram. Det er et positivt tiltak for busspassasjerene, sier Trondheimsordføreren.
Færre vil bytte fra bil til kollektiv
En av få kategorier Trondheim scorer lavt på er andelen som vil bytte fra bil til kollektiv dersom kollektivtilbudet ble bedre.
– Det kan ha sammenheng med at kollektivbruken allerede har eksplodert, mener NAF.
Fra 2009 til 2012 økte kollektivbruken med 33 prosent. I regionen var bussveksten på 67 prosent. Økningen fortsetter viser tall fra første halvår i år.
Har satset regionalt
Kommunens satsing på Miljøpakken har bidratt til endringene. Modellen har vakt oppsikt andre steder i landet.
– Det er den som gjør at vi har fått den enorme bussveksten, sier Ottervik
– Det var en viktig prosess for å få en sammenhengende kollektivsatsing for byen og omlandet, forklarer hun. Mange kommuner rundt Trondheim er knyttet til samme takstområde.
Tilbudet har ført til at flere bilister forlater bilen utenfor bygrensa . Dette har igjen ført til at det har oppstått parkeringsproblemer nær bussholdeplasser i nabokommunene.