– Vi er innstilt på å gjennomføre planlegginga så raskt som mulig, men planlegging tar tid. Det vil være klart for bygging tidligst i 2017. Fra vi stikker spaden i jorda til folk kan kjøre på veien vil ta i hvert fall tre år, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Stein Johansen.
Dette står i kontrast til hva Frps gruppeleder, Jan Blomseth, i Tromsø kommunestyre mener.
– Planprosessen og anbud burde kunne gå forholdsvis raskt. I 2015 burde det være mulig å sette spaden i jorda, sier Blomseth.
- LES OGSÅ:
Innsigelser mot en østlig løsning
Regjeringa går inn for en østlig løsning på den trafikkfarlige strekninga. Mange etater har levert inn innsigelser mot denne løsningen. Både Samtinget, Fylkesmannen i Troms, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen.
Stein Johansen håper at man innen sommeren har fått avklart disse spørsmålene, eller har fått vite hvor lang tid dette vil ta. Det skal i tillegg lages en reguleringsplan for området.
– Bare det vil minst ta to år. Det er flere ting som skal skje. Det skal kvalitetssikres eksternt prosjekt og det skal gis midler til det gjennom budsjettvedtak i Stortinget, sier Johansen.
- LES OGSÅ:
– Det vil ta tid
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen sa forrige uke at det vil ta tid å få en ny vei i Ramfjord.
– Vi må være tålmodig. Vi får ikke satt spaden i jorda i morgen. Når du tar en beslutning til slutt om å bygge vegen, så tar det noen år og å bygge, grave og asfaltere før ting er ferdigstilt, sier samferdselsministeren til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: