I flere tiår har folk i bygda ventet på at den sterkt trafikkerte E8 inn til Tromsø skal legges utenom bebyggelsen i Ramfjord.
Mandag kveld var det folkemøte i bygda, og flere protesterte mot at nyveien legges gjennom Fagernes og Nordbotn, i lia over bygda, og ikke i bru over fjorden.
- Les også: Høyre lover bomfri E8
– Nå bør det lages en vei
Nilsen har mistet sin svigermor og svigerbror i dødsulykker langs veien. Han liker ikke at den nye E8-traseen skal gå forbi bygda, selv om den flyttes opp i fjellsida..
– Det har vært nok påkjørsler. Sønnen vår ble også påkjørt rett nedfor huset vårt. Nå bør det lages en vei, men det er jo mest bare prat og ikke handling, sier Nilsen, som ønsker at traseen skal gå i tunnel og på bru.
– Det er rasfare helt fra Sørbotn til Eines, men fortsetter det sånn som nå kan det vel gå 30–40 år til før vi får ny vei, sier Nilsen.
- Les også: To omkom i ulykke på E8
- Les også: E8 åpnet etter jordras
– Blir vant til bråket
– Hvordan er det å bo her med all trafikken gjennom Fagernes og Ramfjord?
– Man blir jo vant til bråket, men man kan jo ikke sitte ute på verandaen, da må man jo rope til hverandre. Det er også farlig å bevege seg langs veien fordi det er jo ikke gang- og sykkelsti der vi bor. Skal man over veien må man gjerne vente en halvtime-time, sier Nilsen.
En av dem som på folkemøtet protesterte mot at nyveien legges gjennom Fagernes og Nordbotn, i lia over bygda, og ikke i bru over fjorden, var Jens-Arne Johnsen i Barlindhaug, som eier et stort industriområde i Ramfjord.
– I Narvik bruker man 2,5 milliarder på å gjøre E6 inn til byen 18 kilometer kortere, her skal man bruke én milliard på å gjøre innfartsåren til Tromsø én kilometer lenger, sier Johnsen.
- Les også: Byrådet ber om ny plan E8-plan
- Les også: Statsråden griper inn i E8-konflikten
– Kan ta fire år
Konstituert byutviklingssjef, Per Hareide, sa at administrasjonen og det sittende regimet i kommunen vil gjøre det kommunestyret har vedtatt, å legge E8-traseen oppfor bebyggelsen i Ramfjord.
Men det vil, ifølge Hareide, ta år å behandle innsigelsene mot prosjektet.
– I verste fall vil det ta fire år. Strekningen ligger i nasjonal transportplan, ikke i første omgang, men om fire år. Så staten har vel også ventet at det skal være mulig å få den med da.
- Les også: Vraker kommunens E8-alternativ
- Les også: Vil ha 30-grense i Ramfjord