Hopp til innhold

Mener kommunene ikke tar snøskuter-ansvar

Etter at Alta kommune fikk satt tilbake flere av sine godkjente dispensasjoner av Fylkesmannen for snøskuterkjøring, mener Naturvernforbundet dette viser at kommunene ikke kan overta ansvaret de får i den nye snøskuter-loven.

Snøscooter

SNØSKUTERKJØRING: Et nytt lovvforslag fra regjeringen lar kommunene ansvar for skuterkjøring lokalt. Det mener Naturvernforbundet er uheldig, og viser til Alta kommune, som har gitt flere ulovlige dispensasjoner for skuterkjøring.

Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX

Etter at regjeringen la fram et nytt lovforslag som lar kommunene åpne snøscooter-løyper uten krav om nyttekjøring, er Naturvernforbundet redd dette vil bli et springbrett til mer ulovlig kjøring. Bjørn Hansen i Naturvernforbundet mener de norske kommunene ikke er klare for å ta dette ansvaret:

– De er ikke klar for det, så lenge det er slike økonomiske tider her i landet at folk har råd til å kjøpe seg en snøskuter for forlystelse, vil de da kjempe for å få kjøre den. Og når en stor gruppe med unge og eldre menn presser på politikerne, gir de seg og mener dette er en god faktor dette her med bokvalitet teller med, og vil ikke støte fra seg velgere, sier han.

Bjørn Hansen

ULOVLIG KJØRING: Bjørn Hansen i Naturvernforbundet frykter mer ulovlig snøskuter-kjøring om kommunene får ansvar for å håndheve loven. Han viser til Alta kommune, der loven er brutt flere ganger.

Foto: Kristian Sønvisen Bye

Hansen viser til Alta kommune, som har fått flere dispensasjoner om snøskuterkjøring trukket tilbake av Fylkesmannen – etter klage fra Naturvernforbundet.

Mener fylkesmannen bryter selvråderetten

Etter at avisa Altaposten først tok opp denne saken, har det kommet flere reaksjoner på at kommunen har gitt ut flere dispensasjoner for å kjøre fra hus og hytte til nærmeste lovlige løype.

Fremskrittsparti-politikeren Svein Berg, som leder Dispensasjonsutvalget i Alta kommune, sier de følger vedtatte kommunale retningslinjer.

– Dispensasjonsutvalget følger de kommunale retningslinjene som kommunestyret har gitt oss. Den sier at du ute i distriktet kan kjøre til nærmeste løype, i stedet for å laste skuteren på og kjøre inn til en parkeringsplass der det er trangt, og må parkere på vei der enn kan skape trafikkfarlige situasjoner. Det er en av grunnene til at kommunestyret har laget denne åpningen for å gi en slik disposisjon, sier Svein Berg.

Han mener det er feil av fylkesmannen og overkjøre retningslinjene.

– Jeg syntes ingen ting om at fylkesmannen går inn å overprøver kommunale tiltak.

– Hvorfor det?

– Det skal være kommunal selvråderett, og da er det ikke selvråderett hvis fylkesmannen skal gripe inn i slike saker, sier han.

Frank Bakke-Jensen

STØTTER KOMMUNENE: Høyre-politiker og stortingsrepresentant Frank Bakke Jensen, mener kommunene er klar til å håndtere snøskuter-loven selv.

Foto: Marte Lindi, NRK

Les også: Frykter forskjellig praksis - Troms og Finnmark
Les også: Kjørte skuter i nasjonalpark – frifunnet - Troms og Finnmark

Støtter kommunenes ansvar

Svein Berg mener det er på tide med en lovendring som åpner for større bestemmelsesrett for kommunene på dette feltet.

– Det syntes jeg vil være bra at kommunene selv får bestemme over eget bo.

Han får støtte fra stortingspolitiker Frank Bakke Jensen. Han mener kommunene er klare for å håndtere dette selv.

– Ja, det er kommunene utvilsomt. Norske kommuner har i dag ansvar for kommunale tjenester og tjenestetilbud, det være seg helsetjenester, omsorgstjenester, undervisning og planarbeid og det er ingen problemstilling her om kommunene er i stand til det, sier høyrepolitiker Frank Bakke Jensen.

I dag er det bare i Nord-Troms og Finnmark at kommunene har lov til å åpne snøscooterløyper for fornøyelseskjøring, mens det nye lovforslaget åpner for at alle kommuner i hele landet kan bestemme dette selv.

Les også: Vil stoppe fri ferdsel med skuter - NRK – Sørlandet

Mener lovforslaget er en forbedring

Selv om Frank Bakke Jensen og Naturvernforbundet er enige i at det ikke kan være egne kommunale retningslinjer på siden av motorferdselloven ved utgivelse av dispensasjoner, så mener Bakke Jensen at det nye lovforslaget er en forbedring.

– Når det gjelder det med lovverket og dispensasjoner, så er det litt av problematikken også at i det nye lovforslaget behandler også denne delen. Her skal det være regulert hva begrunnelsen for kjøringen skal være, og muligheter for å gi tillatelser. Da vil man også ta bort det omfattende og kompliserte dispensasjonsinstituttet som vi har hatt i Finnmark de siste årene, sier Jensen.

(Saken fortsetter under bildet)

Les også: Lovforslag møter motstand - Troms og Finnmark

Snøscooter

SKUTERKJØRING: Alta kommune ga i januar og februar flere ulovlig dispensasjoner for å kjøre fra hus til nærmeste løype med skutere.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

Alta kommune ga flere ulovlige dispensasjoner

Men Bjørn Hansen i Naturvernforbundet mener at når Alta kommune som har hatt snøskuterkjøring får omgjort sine dispensasjoner av Fylkesmannen, viser det at også resten av landet ikke er klar for den nye loven.

– Det viser jo at nå når regjeringen har lagt fram forslag om løype for fornøyelseskjøring for hele landet, basert på en tillit på at kommunene kan behandle motorferdsel lokalt, så viser det at det er all grunn til å tvile på at kommunene faktisk kan det. 65 prosent av det Alta kommune gjorde i januar og februar var ulovlig, og miljøvernminister Tine Sundtoft sier at dette er gjenfordelt. Vi har grunn til å tro at dersom denne loven blir vedtatt, så blir det tilsvarende i resten av landet, at lokalpolitikerne er illojal overfor lovgivningen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark