Tanas ordfører Frank Ingilæ reagerer kraftig på forslaget om å straffe ulovlig
skuterkjøring med inntil to års fengsel.
Det er Økokrim og Politidirektoratet som foreslår dette når det nå åpnes for
rekreasjonskjøring i hele landet.
Naturvernforbundet gir forslaget delvis støtte, mens Ingilæ knapt trodde det han hørte fra polititoppene.
– Jeg måtte sjekke på kalenderen for å se om det var 1. april i dag, og det er det jo ikke, så jeg er jo veldig overrasket over at man kommer med et sånt forslag, sa Tanas ordfører Frank Ingilæ i går til NRK når han fikk høre om lovforslaget.
Mener strafferammene må skjerpes
Det er i regjeringens høringsrunde om nye regler for skuterkjøring de to politietatene åpner for fengsel på inntil to års fengsel for ulovlig kjøring.
Når det nå åpnes for skuterkjøring i hele landet, mener Økokrim at strafferammene må skjerpes.
– Vi tror at en slik hevning vil være et klart signal om at brudd på motorferdselloven ikke aksepteres, og det vil også da kunne avskrekke folk fra å velge å bryte regelverket når de ser at det reageres strengt ved overtredelser, sier førstestatsadvokat i Økokrim, Hans Tore Høviskeland.
- Les også: Sier nei til fengsel for villmannskjøring
- Les også: Grønt lys for scooterkjøring
Tana kommune er en av landets mest skutertette kommuner, og ordføreren synes derimot at straffenivået er høyt nok som det er.
– Det er jo allerede i dag ganske strenge reaksjoner for de som eventuelt kjører utenfor skuterløypene. Det er jo opp mot 15 000 kroner i bot, og så kan man i tillegg få inndratt snøskuteren, så strafferammene er jo mer enn nok tilstrekkelig. Hvis det er slik at man er ute etter de som driver med ekstremkjøring, så trenger man ikke å bruke motorferdselloven, da kan man bruke annet lovverk som går på det med å sette andres liv og helse i fare, sier ordføreren i Tana kommune.
Reinpolitiet reagerer
– Sånn i utgangspunktet, så høres det voldsomt ut å tenke seg at man kan få fengselsstraff for å ha kjørt ulovlig med snøskuter utenfor lovlig løype, sier leder for reinpolitiet i Finnmark, Per Valved.
Han er sannsynligvis den politilederen i landet som har mest erfaring med denne problemstillingen.
For i motsetning til resten av landet har det i Finnmark gjennom mange år vært lov å kjøre skuter for moro skyld.
Og om lovverket skjerpes inn, tviler Valved på at mange vil komme til å sone i fengsel for ulovlig skuterkjøring.
– Det kan være at økt strafferamme kan føre til at bøtestraffen kan bli betydeligere høyere enn den er i dag. Det med å øke til fengselsstraff i loven, kan føre til at bøtestraffen i seg selv kan heves, altså at satsene vil bli betraktelig høyere, sier Valved i Reinpolitiet.
- Les også: Sundtoft til motmæle om snøskuterforslag
– Man må begå mord for å få lengere straff
Politiet får derimot delvis støtte fra Naturvernforbundet i Finnmark.
De har jobbet med motorferdsel i forbundet, og åpner for strengere straffer. Men også de synes to år høres strengt ut.
– Det antar jeg ikke gjelder bare for kjøringa, det må i så fall dreie seg om mange forhold rundt. Om det er noen som organiserer en løypekveld i et skredfarlig terreng, så bør den som sto for det arrangementet kunne straffes veldig hardt om det går galt, sier Bjørn Hansen.
- Les også: Naturvernere frykter skuter-frislipp
- Les også: – Herskermentalitet som truer skaperverket
Men for Tanas ordfører Frank Ingilæ er forslaget en provokasjon.
Han mener strafferammene som foreslås ikke henger på greip, sammenlignet med straffen for andre ulovlige handlinger.
– Det forslaget her vil i hvert fall være med å bidra til at skuterfolket i Finnmark vil igjen føle at man er nærmest forbrytersk når man er ute i naturen. Nå tror jeg at de aller fleste er lovlydige, så det er sagt, men å sette en slik strafferamme. Det er jo nesten så man må begå mord for å få lengere straff, sier Ingilæ.