– Tyskland er kanskje verdens mest konservative øl-land sier fabrikksjef ved Telemark Mikrobryggeri, Roy Andreassen. Han erkjenner at det å etablere seg med eget øl i Tyskland er en utfordring.
Alliert med Fylkesmannen sin landbruksavdeling, Innovasjon Norge og selskapet Norske Mattradisjoner har bryggeriet nettopp gjennomført et testsalg på et kjøpesenter i Tyskland. Tilbakemeldingene er gode.
Flere utfordringer
Men enkelt har arbeidet likevel ikke vært. Andreassen forteller om utfordringer knyttet til blant annet ølets emballasje. Tyskland opererer nemlig fremdeles med returemballasje på glass.
Et annet punkt er prisen. Prispunktet på håndverksøl i Norge ligger betydelig over prisnivået på kvalitetsøl i Tyskland.
Ifølge fabrikksjefen har utviklingen av håndverksøl i Tyskland vært treg i forhold til i Norge, og han tror nettopp dette kan lokke tyske ølelskere til å åpne lommeboka.
– Det var helt utenkelig å kjøpe én flaske øl for 60 kroner i Norge, for fem-seks år siden også, sier han.
Små bryggerier i vinden
Tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen, fra landets 98 største bryggerier og alt importert øl, viser at det ble solgt over 800.000 liter øl i Norge fra småskalabryggerier i april i år. De siste tolv månedene er det solgt over 8,8 millioner liter øl som stammer fra småskalabryggerier.
Men selv om øl fra små bryggerier ønskes velkommen i Norge, er det å innarbeide seg i Tyskland en helt annen historie mener direktør Petter Nome.
– Det er to, tre småbryggerier som har klart å etablere seg i Tyskland. Men det er snakk om veldig små volumer. Jeg vet ikke om det noen gang kan bli snakk om store volumer i Tyskland, sier han.
Årsaken til det er Tysklands lojalitet til nasjonale bryggerier, forteller han. Interessen for håndverksøl ser imidlertid ut til øke i Nord-Tyskland, og det er derfor steder som Hamburg og Berlin som er aktuelle for norske produsenter i første omgang.
Ølkjempe med sans for Norge
Jahn Otto Johansen var i flere år NRK sin utenrikskorrespondent i Berlin. Han mener Tyskland er et vanskelig land å etablere seg i, når det kommer til nettopp øl.
– Det skal usedvanlig mye til. Tyskland er, ved siden av Tsjekkia, Europas fremste øl-land. De kan øl, de vet hva det dreier seg om, sier han.
Han tror nøkkelen til suksess er å innarbeide seg på lokale kneiper, eller å spille på det som gjør norsk øl spesielt.
– Norge står høyt i kurs i Tyskland og folk i Tyskland er veldig interessert i Norge. Men å markedsføre det slik at salget blir lønnsomt, det er en helt annen ting, sier han.