Hopp til innhold

Vil erobre verdens øl-land

SKIEN (NRK): Tyskerne har talt, de ønsker seg øl fra Telemark. Men det er slett ikke plankekjøring å bryne seg på ølkjempen Tyskland.

Oktoberfest i München

Telemark Mikrobryggeri vil nå etablere seg i dagligvaremarkedet i Tyskland. Bildet er fra ølfestivalen Oktoberfest i München.

Foto: Matthias Schrader / Ap

– Tyskland er kanskje verdens mest konservative øl-land sier fabrikksjef ved Telemark Mikrobryggeri, Roy Andreassen. Han erkjenner at det å etablere seg med eget øl i Tyskland er en utfordring.

Telemark Mikrobryggeri

Bryggeriets øl har fått gode tilbakemeldinger på grunn av smak, aroma og utseende, forteller fabrikksjefen.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

Alliert med Fylkesmannen sin landbruksavdeling, Innovasjon Norge og selskapet Norske Mattradisjoner har bryggeriet nettopp gjennomført et testsalg på et kjøpesenter i Tyskland. Tilbakemeldingene er gode.

Flere utfordringer

Men enkelt har arbeidet likevel ikke vært. Andreassen forteller om utfordringer knyttet til blant annet ølets emballasje. Tyskland opererer nemlig fremdeles med returemballasje på glass.

Et annet punkt er prisen. Prispunktet på håndverksøl i Norge ligger betydelig over prisnivået på kvalitetsøl i Tyskland.

Ifølge fabrikksjefen har utviklingen av håndverksøl i Tyskland vært treg i forhold til i Norge, og han tror nettopp dette kan lokke tyske ølelskere til å åpne lommeboka.

– Det var helt utenkelig å kjøpe én flaske øl for 60 kroner i Norge, for fem-seks år siden også, sier han.

Roy Andreassen

Telemark Mikrobryggeri, og fabrikksjef Roy Andreassen, arbeider nå for å etablere seg i Tyskland. Det er ikke som å selge sand i Sahara, mener Andreassen.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

Små bryggerier i vinden

Tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen, fra landets 98 største bryggerier og alt importert øl, viser at det ble solgt over 800.000 liter øl i Norge fra småskalabryggerier i april i år. De siste tolv månedene er det solgt over 8,8 millioner liter øl som stammer fra småskalabryggerier.

Men selv om øl fra små bryggerier ønskes velkommen i Norge, er det å innarbeide seg i Tyskland en helt annen historie mener direktør Petter Nome.

Petter Nome

Petter Nome er direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Foto: Bryggeri- og Drikkevareforeningen

– Det er to, tre småbryggerier som har klart å etablere seg i Tyskland. Men det er snakk om veldig små volumer. Jeg vet ikke om det noen gang kan bli snakk om store volumer i Tyskland, sier han.

Årsaken til det er Tysklands lojalitet til nasjonale bryggerier, forteller han. Interessen for håndverksøl ser imidlertid ut til øke i Nord-Tyskland, og det er derfor steder som Hamburg og Berlin som er aktuelle for norske produsenter i første omgang.

Ølkjempe med sans for Norge

Jahn Otto Johansen var i flere år NRK sin utenrikskorrespondent i Berlin. Han mener Tyskland er et vanskelig land å etablere seg i, når det kommer til nettopp øl.

Jahn Otto Johansen

Jahn Otto Johansen mener interessen for Norge er stor i Tyskland - men kanskje ikke interessen for norsk øl.

Foto: Ekroll, Anne Liv / Anne Liv Ekroll, NRK

– Det skal usedvanlig mye til. Tyskland er, ved siden av Tsjekkia, Europas fremste øl-land. De kan øl, de vet hva det dreier seg om, sier han.

Han tror nøkkelen til suksess er å innarbeide seg på lokale kneiper, eller å spille på det som gjør norsk øl spesielt.

– Norge står høyt i kurs i Tyskland og folk i Tyskland er veldig interessert i Norge. Men å markedsføre det slik at salget blir lønnsomt, det er en helt annen ting, sier han.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark